V Německu, Itálii na závody, v Maďarsku na pivo a do sprchy

05. května, 2014 RUBRIKA Střední Evropa


Vzít auto, stan a zásoby dobrého pití zejména. A vyrazit sledovat závody automobilové Formule 1 přímo na evropské okruhy. Kromě skvělých zážitků fanouška vám to může přinést podněty k přemýšlení o Evropě.

 Před osmi lety jsme v rámci významného životního jubilea začali s mým tátou navštěvovat závody Formule 1 (F1). Splnili jsme si tak dávné sny vidět tuto královskou automobilovou disciplínu fyzicky na závodním okruhu místo na televizní obrazovce. Je to inspirativní cestování, neboť naše toulky po formulových závodech nezbytně přinášejí i úvahy o kulturních rozdílech.

 Německo (Hockenheimring) vás možná překvapí tím, jak je „obyčejné“. Neboli po těch mnoha letech od sametové revoluce je rozdíl oproti ČR minimální. Pizzerie poblíž okruhu (Hockenheim, Heidelberg) jsou stejné jako ty naše, stánky na okruhu jakbysmet. Lístky jsme si objednali přes Internet rovnou u organizátora F1 a malou budku, která je výdejním místem, hledáme hezkých 20 minut, směr k ní není značen a kolegové fanoušci nakupující lístky přes agentury také nevědí. Kemp je klasický, solidně označený a rozprostírající se v krásném lese, který ukotvuje v krajině i celý závodní okruh. V kempu se všichni usmívají, tedy pokud jim už v pátek odpoledne není nevolno jako skupině britských F1 „rowdies“ dokončujících právě stabilizaci svého stanového městečka pomocí lahví od whisky a piva. Britové, Poláci a samozřejmě Němci jsou mimochodem skutečnými tahouny kočování po evropských okruzích, jejich skupinky potkáte kromě domácích v hojných zástupech všude. I když poté, co po nehodě v jiném motorsportu odešla z F1 polská superhvězda Robert Kubica, Poláci pomalu ubývají.

 Maďarský okruh Hungaroring ležící kousek od Budapešti byl postaven za dob reálného socialismu a v roce 1986 se na něm uskutečnila první velká F1 za železnou oponou. Krásný čistý kemp na kopci nad okruhem překvapí absencí jakéhokoliv stánku s pivem nebo vínem, uvnitř areálu se nachází pouze malý supermarket. Jenže při večerní procházce se několik set metrů od vstupní brány kempu u lesa objevuje nefalšované doupě: stánky s pitím a jídlem, slunečníky, stoly a hlavně několik pódií, kde v podvečer začínají tančit u tyčí sličné maďarské děvy. A pak tančí prakticky nonstop od čtvrtku až do neděle, kdy po hlavním závodu celá víkendová show končí. Maďarsko to tedy umí rozjet!

 Při pohledu na tento obří mezinárodní večírek se trochu obáváme, v jakých podmínkách proběhne zpět v kempu naše ranní hygiena. K velkému překvapení jsou umývárny a toalety krásně čisté. Provoz má na starost soukromá firma a ta každých 30 minut zastavuje na chvilku provoz zařízení za účelem úklidu a kontroly čistoty. Maďaři zde nastavili standard, ke kterému se Němci vzdáleně blížili. Belgičané to nezvládali a Italové to neřešili, tam byl proces ranně-dopolední hygieny dobrodružnou výpravou.

 Královský park u Monzy, městečka na severu Itálie, je evropskou mekkou závodů F1. Nejrychlejší okruh (v některých letech až 360 km/hod na dlouhé rovince), nejstarší okruh, nadšení a zběsilí fanoušci domácí stáje Ferrari. Organizace funguje obstojně. V městečku je jedna pořádná pizzerie (pro desetitisíce fanoušků a také pro členy některých týmů F1). V poklidu nedělního pozávodního odpoledne místní ani nenapadne na těch všech turistech trochu vydělat a otevřít více restaurací a nějaká ta bistra. K našemu překvapení je však v pizzerii jeden volný stůl a španělská paella, kterou jsme si v centru italského automobilového závodění dali, je naprosto vynikající. Takže ve finále to Italům funguje!

 Spa Francorschamps v ardenských lesích v Belgii bylo po dlouhá léta nazýváno nejkrásnějším okruhem pro F1. Překrásná přírodní scenérie a dech beroucí zatáčka Eau Rouge, kterou většina závodníků považuje za nejtěžší, a tedy zároveň nejkrásnější na světě. Formule 1 zde v roce 2003 zrušila kontrakt kvůli zákazu propagace tabákových výrobků, který tehdy Belgie zavedla ještě přísněji a rychleji, než říkaly směrnice EU. Po velkém tlaku fanoušků na pořadatele i F1 se zde zase závodí a tabákový zákaz zůstal nezměněn.

 V roce 2014 se po více než 10 letech vrací do seriálu F1 velká cena Rakouska. Budou i tam patrné stále se zmenšující rozdíly napříč Evropou?

 Tomáš Orlík

autor:

design: Patrik Michl, created by KRYOBYTE s.r.o.