
.
ll



l

l  

l

l

l

l

l

l

l

l l



l

.
k

Médiím bývá přisuzována role zrcadla odrážejícího 
okolní svět. Existují ostatně papírové tituly se zrcadlem 
v názvu – Der Spiegel zum Beispiel… Pokud na zmí-
něnou roli médií přistoupíme a nahlížíme na ně jako na 
celek, zjistíme, že zrcadlo popraskalo a jen málo chybí, 
aby se do všech stran rozlétly střepy. 

Někdy se už dokonce o roztříštěné mediální scé-
ně mluví, neboť tradiční tituly oslabily a řada lidí čer-
pá informace výhradně už jen ze sociálních sítí, blogů  
a internetových portálů. Ty mají nezřídka pochybnou 
kvalitu, navíc jich přibývá jako hub po dešti. Příměr 
s houbami není od věci. V lese si je můžeme nasbírat 
zadarmo, stejně jako většinu informací na internetu. 
Jenže pouze  hub se člověk nenají, a podobně by měl 
přistupovat i k médiím. Kvalitní suroviny něco stojí.

Situace tradičních médií ovšem není tak tragická, 
jak to při pohledu na padající prodeje papírových novin 
může vypadat. Informace odnepaměti patří k nejcenněj-
šímu zboží. V momentě, kdy by seriózně a profesionálně 
dělaná média zanikla, nastal by chaos s potenciálem lid-
skou společnost zničit. 

Blogy a sociální sítě jsou jistě vhodným doplňkem  
a občas i cenným alternativním informačním zdrojem, 
ale většinou se zde pouze komentuje a sdílí, co se napsa-
lo nebo odvysílalo právě v klasických médiích. Poptávka 
po důvěryhodných zdrojích tak tady bude vždycky.

Větší šanci na přežití mají výrazné názorové tituly, 
jejichž vliv, jak třeba dokládá rozhovor s polským novi-
nářem Pawłem Lisickim uvnitř tohoto čísla, zůstává 
značný. Jsou často citovány, o jejich článcích se disku-
tuje, nejen politici je pro svou práci potřebují. Názorová 
média by určitě neměla rezignovat na pravidla seriózní 
žurnalistiky, a nesmí tedy například lhát, ale zároveň by 
se neměla tvářit, že přináší zjevenou pravdu. Ve skuteč-
nosti se snaží prosazovat určité hodnoty, o jejichž správ-
nosti hodlají veřejnost přesvědčit.

Čím více názorově odlišných médií existuje, tím lépe. 
Z jejich vzájemných debat a sporů, pokud jsou vedeny 
s dobrým úmyslem, může vzejít něco prospěšného. To 
neznamená, že nepotřebujeme neutrální zpravodajství, 
jež se snaží nastavit zrcadlo. Potřebujeme však i novina-
řinu usilující zjistit, co se za tím zrcadlem skrývá. Pouze 
na Alenku spoléhat nelze.



l

Pro polská tištěná média je charak-
teristické, že zastávají jasně artikulo-
vané názorové pozice. Dělení mezi 
nimi vyplývá především z jejich náh-
ledu na společensko-politická téma-
ta, jako je vztah k otázkám polských 
dějin a národní identity nebo právům 
sexuálních menšin. Aniž by se jedna-
lo o partajní listy, neváhají před vol-
bami vyjádřit podporu některým kan-
didátům či stranám. V poslední době 
však můžeme sledovat určitý posun: 
prostředí tištěných médií (a jejich 
on-line verzí) odráží zmíněné zvýše-
ní polarizace polské politické scény 
– deníky, týdeníky a měsíčníky ote-
vřeně zaujaly pozici na ose „PiS ano 
– PiS ne“. Ačkoli se rozhodně nejed-
ná o novinku, po půl roce vlády této 
strany jsou politické sympatie a pře-
devším antipatie médií zřetelnější 
než kdy dříve. K větší vyhraněnos-
ti se posunuly i tituly, které předtím 
postoj vůči PiS nijak zvlášť nearti-
kulovaly. K provládním médiím lze 
zařadit deník Rzeczpospolita a časo-
pisy wSieci, Wprost nebo Do Rzeczy, 
s opačným postojem vystupuje libe-
rální deník Gazeta Wyborcza a týde-
níky Polityka nebo Newsweek.

Nepřekvapivým důsledkem toho-
to stavu je, že čtenáři vyhledávající 
periodika, jež jim názorově konve-
nují, se stále více uzavírají v myšlen-
kovém „ghettu“. Se zastánci odliš-
ných světonázorů se na stránkách 
„svých“ titulů prakticky přímo nese-
tkají. Dialog je nahrazen vzájem-
nou kritikou a burcujícími komentá-
ři, které často nešetří obviňováním  
a silnými slovy. Jízlivá konfrontační 
rétorika, která do značné míry kopí-
ruje styl komunikace představitelů 
politických stran, pak směřuje ty- 
to dva proudy proti sobě. Upozorňu-
je na to známý komentátor (nejen) 

týdeníku Polityka Jacek Żakowski, 
když prohlašuje, že „úroveň polské 
žurnalisticky je žalostně nízká stejně 
jako úroveň politiky“ a že samotní 
novináři nejsou schopni vymezit se 
vůči způsobu politické komunikace 
v Polsku, ale naopak se jím necháva-
jí strhnout, čímž dále snižují úroveň 
jak politiky, tak médií.

Vyhraněný způsob psaní je také 
spojen s neustálým hodnocením, 
„nálepkováním“ názorového opo-
nenta a nadužíváním dramatických 
metafor a silných slov. Ani v  dis-
kusích pod články na internetu se 
nic podobného dialogu neodehrává, 
ačkoli se do výměny názorů zhus-
ta zapojují čtenáři, kteří vyhledali 
médium, s jehož ideologickou orien-
tací nesouhlasí. Pohled na tyto dis-
kusní příspěvky však ukazuje, že čas-
to nemají s obsahem daného textu nic 
společného a obrací se vyloženě proti 
deníku nebo časopisu jako takovému, 
obviňují jej z podjatosti, propagandy  

v extrémním případě ze spiknutí. 
Tento fenomén se patrně v největ-
ší míře týká webové stránky deníku 
Gazeta Wyborcza – který kvůli své-
mu aktivistickému liberalismu pro 
konzervativní tábor již dlouhá léta 
představuje esenci všeho, s čím nelze 
souhlasit – nevyhýbá se však ani pro-
vládně orientovaným médiím.

Dalším zajímavým aspektem, kte-
rý zřejmě ve světle výše uvedeného 
příliš nepřekvapí, je fakt, že předseda 
PiS Jarosław Kaczyński, klíčová figu-
ra současného polského politického 
dě(le)ní, zásadně uděluje rozhovory 
pouze médiím názorově spřízněným, 
jako jsou týdeník wSieci nebo deník 
Rzeczpospolita. To ovšem neznamená, 
že by obsah těchto rozhovorů čtenáře 
listu Gazeta Wyborcza nebo týdení-
ku Polityka míjel: na jejich stránkách 
se obratem stává předmětem rozborů  
a analýz v až „kremlologickém“ 
duchu, které slouží jako náhražka 
v situaci, kdy je nemožné tomuto 
momentálně nejmocnějšímu politiko-
vi položit otázku přímo.

Velkorysý prostor a podpora, kte-
ré konzervativní média vládnoucím 
politikům poskytují, jsou nicméně 
výsledkem dlouhodobé ideologické  

n  



l

K vytváření pluralitního prostředí svým způsobem 
přispívají i média vlastněná oligarchy. Ti sice velmi 
často médii manipulují, avšak vzhledem k tomu, že se 
zájmy různých oligarchů liší, je mnohdy odlišná i jejich 
interpretace událostí na Ukrajině. Obzvlášť patrná je 
tato situace po ukončení Revoluce důstojnosti (známé 
též jako Euromajdan) v únoru 2014 a následném vypuk-
nutí konfliktu s Ruskem.

V současnosti existují na Ukrajině čtyři nejdůležitější 
mediální skupiny, které provozují především televizní vysí-
lání. To zůstává klíčovým médiem, z něhož čerpá informa-
ce nejvíce Ukrajinců. Inter Media Group, jíž patří dlou-
hou dobu nejsledovanější ukrajinský kanál Inter, ovládají 
oligarcha Dmytro Firtaš a bývalý šéf prezidentské admi-
nistrace Viktora Janukovyče Serhij Lovočkin. Do roku 
2013 ji pro změnu kontroloval tehdejší vicepremiér Valerij 
Choroškovskyj, který působil v politice již od 90. let a vypa-
dl z ní až v roce 2014, kdy se nedostal do parlamentu.

Sledovanost kanálu Inter nicméně dlouhodobě klesá 
především na úkor konkurenční televize 1+1, která pat-
ří do skupiny 1+1 Media oligarchy Ihora Kolomojského. 
Ten si v první fázi války v Donbasu získal oblibu i díky 
„patriotické“ stylizaci a finanční podpoře dobrovolných 
jednotek válčících na východě Ukrajiny.

Posledními dvěma skupinami, jejichž televizní kanály 
již ale mají o něco nižší sledovanost, jsou Media Group 
Ukraine, kterou ovládá nejbohatší Ukrajinec Rinat 
Achmetov, a StarLightMedia zetě bývalého ukrajinského 
prezidenta Leonida Kučmy Viktora Pinčuka.

V tomto výčtu nesmí chybět ještě jedna televizní sta-
nice. Je jí 5. kanál, který vlastní současný ukrajinský pre-
zident Petro Porošenko. Právě skutečnost, že se této tele-
vize nevzdal ani po zvolení prezidentem, byla předmětem 

spřízněnosti a nikoli vlastnické struk-
tury. Některé polské deníky a týdení-
ky jak z liberální, tak z konzervativní 
části názorového spektra mají (pře-
vážně) polské vlastníky, jiné ovlá-
dají zahraniční společnosti (značný 
podíl na trhu má např. Ringier Axel 
Springer). Specifickým případem 
je „impérium“ Tadeusze Rydzyka. 
Tento známý katolický kněz je zakla-
datelem a ředitelem mediální skupiny, 
do níž patří rozhlasová stanice Radio 
Maryja, televize Trwam, Vysoká ško-
la sociální a mediální komunikace  
a nepřímo také deník Nasz Dziennik 
(je s Rydzykovou skupinou organi-
začně a personálně propojen). Tato 
ultrakonzervativní média se vyzna-
čují vysokou mírou politické angažo-
vanosti a jejich přízeň může stranám, 
jako je Právo a spravedlnost, při-
nést značný počet voličských hlasů. 
O Rydzykovu podporu usilují také 
pomocí finančních darů: podle týde-
níku Polityka Kaczyńského strana 
během volební kampaně utratila 441 
tisíc zlotých (přes 2,5 milionu Kč) 
za vysílání svého spotu na kanálu 

Trwam a kromě toho přispívala 
nadaci provozující tuto televizi pra-
videlnou měsíční částkou. Jak dále 
poznamenává Polityka, konkurenční 
Občanská platforma se svým spotem 
do tohoto média vůbec nepronikla.

V atmosféře permanentního ide- 
ologického střetu se jakékoli téma 
potenciálně stává politickým; redak-
tor veřejnoprávního rádia Trójka 
Dariusz Bugalski to v debatě o při-
pravovaném mediálním zákonu 
(jehož návrh předpokládá mimo jiné 
hromadné ukončení platnosti pra-
covních smluv stávajících zaměst-
nanců rozhlasu a televize) shrnul 
ironicky: „V Trójce máme i pořad 
o sexu, ale je dnes možné mluvit  
o komplexu z malého penisu? Určitě 
ano, ačkoli mám obavy, že by se mi 
mohla aktivovat autocenzura, pro-
tože teď má všechno politický kon-
text.“ V poslední době se politi-
kem podle tohoto vzoru staly mimo 
jiné kácení stromů v Bělověžském 
pralese nebo chov arabských koní 
v Janowě Podlaském. Je sice pravda, 

že v obou případech kauza souvisí 
s jednáním nového vedení státních 
podniků spojeného se současnou 
vládou, nicméně samotná otázka 
vhodného způsobu péče o rostliny 
či živočichy by měla  zůstat v gesci 
odborníků a být podřízena faktům, 
nikoli ideologiím.

Těžko říci, zda bude v budouc-
nu možné proces polarizace a frag-
mentace názorových skupin zasta-
vit nebo dokonce obrátit, odpoliti-
zovat každodenní témata a obno-
vit možnost věcného, snad i kulti-
vovaného dialogu. Aktuální pohled 
na dramaticky vyznívající sloupky, 
pod nimiž se hromadí nenávistné 
komentáře, příliš nadějně nepůsobí.



l

silné kritiky. V tomto případě je ale 
nutné poznamenat, že 5. kanál měl 
vždy trochu jiný charakter a s výše 
uvedenými mediálními skupinami 
ovládanými ukrajinskými oligarchy 
ho lze srovnávat jen velmi těžko.

S myšlenkou na jeho vznik totiž 
přišli ukrajinští novináři a aktivisté, 
kteří na protest proti cenzuře zpra-
vodajství odešli z jiných televizí. 
Mezi ně patří i v Česku dobře známý 
Jevhen Hlibovyckyj, který je mimo 
jiné pravidelným účastníkem konfe-
rence Forum 2000. Po svém založení 
v roce 2003 se 5. kanál proslavil pře-
devším zpravodajstvím z Oranžové 
revoluce. V období prezidentských 
voleb v roce 2004 byl totiž jedinou 
televizí dávající prostor i tehdejší 
opozici a její pracovníci tehdy dokon-
ce na protest proti tlaku vládnoucích 
politiků zahájili hladovku. Díky způ-
sobu informování o Oranžové re-
voluci se 5. kanál stal v té době třetí 
nejsledovanější televizí na Ukrajině 
po již zmíněných kanálech Inter  
a 1+1. Svůj status alternativy vůči 
oligarchy ovládaným médiím si při-
tom 5. kanál zachoval do značné míry 
dodnes a neustále se drží své „proev-
ropské“ linie.

Kromě výše zmíněných televizí 
stojí za zmínku ještě stanice TVi, kte-
rá fungovala v letech 2008–2015 a jež 
byla spolu s 5. kanálem jedinou alter-
nativou vůči oligarchy ovládaným 
provládním televizím. TVi byla spoje-
na především se jménem ruského pod-
nikatele Konstantina Kagalovského, 
který byl jednou z klíčových postav 
v ropné společnosti Jukos Michajla 
Chodorkovského, kvůli čemuž musel 
emigrovat z Ruska. Ani tato televi-
ze však nebyla bezproblémová a její 
zpravodajství ne vždy splňovalo stan-
dardy novinářské práce. Navíc si TVi 
nikdy nezískala větší množství příz-
nivců a na ukrajinské scéně zůstávala 
spíše marginální.

V rámci reforem probíhajících  
po pádu prezidenta Viktora Janu-
kovyče v únoru 2014 došlo i na sna-
hu oživit ukrajinská veřejnoprávní 

média. Ukrajinským aktivistům se sice 
podařilo protlačit parlamentem nový 
zákon, díky němuž došlo k rozsáhlým 
změnám v ukrajinské veřejnoprávní 
stanici UA: Peršyj, jež ale úrovní sle-
dovanosti stále nemůže konkurovat 
televizím vlastněným oligarchy.

O něco lepší situace je u tištěných 
médií, kde panuje výrazně větší diver-
zita. Vzhledem k velikosti Ukrajiny 
patří mezi celostátní periodika spí-
še týdeníky, zatímco deníky působí 
více regionálně. Část tištěných médií 
sice také ovládají ukrajinští oligar-
chové, ale rozhodně zde nedominu-
jí tak jako v případě televizních sta-
nic. V současnosti jsou nejvýznam-
nějšími ukrajinskými deníky nezávis-
lý lvovský Expres a Segodňa, jehož 
vlastníkem je nejbohatší Ukrajinec 
Rinat Achmetov. Tyto dva deníky se 
od sebe liší mimo jiné tím, že první 
z nich je ukrajinskojazyčný a druhý 
výhradně ruskojazyčný.

K nejoceňovanějším týdeníkům 
pak patří Dzerkalo tyžňa, jehož vliv 
nespočívá ani tak ve velkém nákla-
du, jako v cílové skupině. Vzhledem 
k vysokému standardu novinářské 
práce je tento týdeník populární mezi 
ukrajinskými elitami, díky čemuž 
si získal nemalý vliv. Kromě Rinata 
Achmetova se v tištěných médi-
ích angažuje i Viktor Pinčuk, který  

kontroluje ruskojazyčný deník Fakty  
i Komentarii. Za zmínku stojí i výraz-
ně prozápadně se profilující anglicko-
jazyčné noviny Kyiv Post, které založil 
v roce 1995 Američan Jed Sunden.

Pokusy o vytvoření nezávislé-
ho zpravodajství existovaly ještě 
před založením televizního 5. kaná-
lu. Jednoznačně nejznámějším pří-
kladem je tragický případ ukrajin-
ského novináře gruzínského původu 
Heorhije Gongadze, který v dubnu 
2000 spustil v současnosti nejvliv-
nější ukrajinský zpravodajský server 
Ukrajinska Pravda. Dne 16. září 2000 
Gongadze zmizel a po dvou měsících 
bylo v lese 70 km od Kyjeva naleze-
no jeho tělo bez hlavy. Tento případ 
dodnes budí velké vášně především 
kvůli tomu, že nikdy nebyl uspo-
kojivě vyšetřen. Z podílu na vraž-
dě byl obviněn i tehdejší prezident 
Leonid Kučma. Jeho nástupce Viktor 
Juščenko pak Gongadzemu posmrt-
ně udělil nejvyšší ukrajinské vyzna-
menání – titul Hrdina Ukrajiny.

Od té doby se prostředí na 
Ukrajině sice výrazně změnilo, ale 
různé tlaky na nezávislé noviná-
ře se pravidelně objevovaly i poz-
ději. Obzvlášť výrazně se to pro-
jevilo po roce 2010, tedy po zvole-
ní Viktora Janukovyče prezidentem, 
kdy se po relativně klidném období 
vlády Viktora Juščenka opět začaly 

n  



l

Média se dilema, jak o Kotlebovi a jeho Lidové stra-
ně Naše Slovensko (ĽS-NS) informovat, snaží řešit. 
Série článků týkajících se této otázky však nepřinesla nic 
nového. Část médií jako by zapomněla, že stejný pro-
blém naléhavě řešila už v roce 2013, když se Kotleba 
nečekaně stal předsedou Banskobystrického samospráv-
ného kraje. A rovněž se zapomnělo, že ve volbách v roce 
2002 získala Komunistická strana Slovenska 181 872 
hlasů při volební účasti 70,06 %. KSS byla v parlamentě 
trpěná. Kotleba získal při účasti 59,82 % celkem 209 779 
hlasů, a též bude v parlamentě trpěný. Slovensko už tedy 
podobnou situaci zažilo. 

Dala o sobě vědět i veřejnost v zastoupení občanské ini-
ciativy nazvané „Stop fašismu“, která doporučuje nespo-
lupracovat s ĽS-NS a nehlasovat pro její návrhy zákonů. 
Krátce po vzniku zmíněné iniciativy předseda parlamentu 
a šéf Slovenské národní strany Andrej Danko prohlásil, že 
s Kotlebou nebude chodit do televizních diskusí.

V médiích se debatuje i na téma politické kultury, protože 
se zdá, že ve srovnání s minulostí došlo k jejímu zhoršení. 
Nicméně už minimálně deset let se neustále píše, že úroveň 
politické kultury v parlamentu je nízká. Politická mapa se tak 
zřejmě příliš nezměnila, mění se jen názvy nesystémových 
stran. Tentokrát získala dostatek hlasů extremistická strana, 
již podle sociologických průzkumů výrazně podpořili prvo-
voliči. Což je varující, protože to ukazuje na krizi hodnot, 
demokratické diskuse a možná i samotné demokracie. 

Je evidentní, že Marian Kotleba a jeho ĽS-NS nejsou pro-
blémem, který vyřeší čas a uvědomělost voličů. Kotleba se 
dokázal etablovat v parlamentu v krizovém období, kdy tra-
diční strany mizí ze scény. Název tradiční strana vždy evo-
koval pocit jistoty, tradici, funkčnost, schopnost napravovat 

„utahovat šrouby“. To se odrazilo 
například v hodnocení organizace 
Freedom House, která od roku 2010 
stabilně zhoršovala hodnocení svo-
body médií, přičemž vrchol nastal v 
roce 2014, kdy byla Ukrajina v tom-
to směru poprvé od roku 2004 ozna-
čena za „nesvobodnou“.

Od dob Oranžové revoluce došlo 
na Ukrajině k zásadnímu rozvoji pře-
devším internetového zpravodaj-
ství. Základním problémem ukrajin-
ských médií zůstává nerovný přístup 
k finančním zdrojům. I z toho důvo-
du se dodnes nezávislé ukrajinské 
zpravodajství soustředí z velké čás-
ti na internetu a jen částečně v tis-
ku. Ačkoliv je Ukrajina prakticky ve 
všech ohledech vůči zbytku Evropy 
zaostalou zemí, přístup k internetu je 
zde velmi rozšířený (mnohem více 
než například v Rusku) a internet 
není žádným způsobem systematicky 
omezován, byť se v souvislosti s rus-
ko-ukrajinským konfliktem objevily 
tendence k omezování obsahu pod-
porujícího „proruské“ tendence.

Z těchto důvodů si ukrajinské 
internetové zpravodajství vybojo-
valo své místo na slunci, a ačko-
liv stále nemůže konkurovat tele-
vizi, tak má na společnost poměr-
ně velký vliv. Mezi známé zpra-
vodajské servery patří kromě již 
zmíněné Ukrajinské Pravdy napří-
klad Censor.net, Obozrevatel.ua, 
Livyj Bereh (Lb.ua), ale také regi-
onální servery, jako jsou lvovský 
zaxid.net či doněcký OstroV (os-
tro.org). Své internetové zpravo-
dajství mají pochopitelně i klasic-
ká periodika jako jsou například 
Hazeta po-ukrajinsky, Dzerkalo 
tyžňa, Expres, Novoje Vremja či 
anglickojazyčný Kyiv Post. Kromě 
toho stále působí i ukrajinské služ-
by Radia Svobodná Evropa či BBC, 
takže pokud jde o zpravodajství na 
internetu, mají Ukrajinci skuteč-
ně velký výběr z mnoha různých 
zdrojů. Ostatně právě na internetu 
začaly v době Euromajdanu vysílat  
i dvě zcela nové internetové tele-
vize Hromadske.TV a Espreso TV, 
přičemž první z nich si díky angaž-
má známých ukrajinských novinářů 
a aktivistů (mimo jiné již zmíněný 

Jevhen Hlibovyckyj) rychle získala 
velký respekt.

Obecně tedy problémem ukrajin-
ských médií zůstává jejich silné napo-
jení na oligarchy a vrcholné politiky, 
nicméně tato situace je typická pře-
devším pro televizní stanice. Jiná 
média v čele s těmi internetovými 
jsou na tom z tohoto hlediska výraz-
ně lépe, přičemž právě podíl internetu 
neustále stoupá. Ačkoliv i v součas-
nosti se na Ukrajině objevují tenden-
ce, které například Freedom House 
kritizuje, jako jsou zmíněné pokusy 
omezovat „proruské“ zpravodajství, 
nejhorší období mají ukrajinští novi-
náři po pádu Viktora Janukovyče za 
sebou. Zatímco například v Rusku 
jsou nezávislá média zcela margi-
nální a jsou tolerována pouze kvůli 
tomu, aby vytvářela zdání demokra-
cie a plurality, na Ukrajině i přes veš-
keré problémy v tomto směru plurali-
ta skutečně existuje. Vzhledem k ten-
dencím na Ukrajině lze do budoucna 
spíše očekávat rozšiřování volného 
prostoru než jeho omezování.



l

nezákonnosti a posilovat vládu práva. 
Dnes už se ale tradiční strany stávají 
iluzí. Místo nich máme organizace, kte-
ré se snaží efektivně působit na volič-
ském trhu a tomu podřizují své hodno-
tové ukotvení. Musí být šikovné, což 
je schopnost, které se v novém tisícile-
tí cení. Proto se netřeba divit, že jejich 
místo chtějí zaujmout ještě šikovněj-
ší nové strany, jež odkoukaly, jak málo 
stačí k tomu, aby navenek fungovaly 
jako klasické strany a byly jako takové 
v demokratickém systému akceptova-
né. Nenacházejí se v rozporu se záko-
nem, ale obcházejí zavedený systém, 
kterému však voliči čím dál častěji pro-
jevují nedůvěru. 

Média mají informovat objektiv-
ně a vyváženě, mají uvádět ověře-
né údaje. To je základ. Proto cílené 
neinformování o nějaké straně před-
stavuje nestandardní řešení. Pokud si 
média zvolí tuto cestu, mohou se opřít 
o zkušenosti z historie. V té najdeme 
i příklady, kdy uveřejňování extré-
mistických názorů znamenalo jen to, 
že méně vzdělaní lidé je brali vážně, 
a nakonec to ohrožovalo demokracii. 

Přesné instrukce pro média neexis-
tují. Rozhodně by měla přísně posuzo-
vat způsob diskuse a argumenty extre-
mistů, které směřují vůči menšinám. 
Extrémistické strany myslí často pouze 
na blaho většiny, kterou vyvyšují nad 
zbytek společnosti. Tady je třeba vždy 
argumentovat, že demokratický systém 

nevylučuje menšiny a že i na základě 
historických zkušeností není morál-
ní vést diskusi z podobné perspektivy. 
Mluvit o méněcennosti jiných předsta-
vuje extrém, jejž musí média uhlídat.  
A to by pro začátek stačilo. 

Lépe se mi píše o tom, o čem bych 
chtěl v  souvislosti s Marianem Ko-
tlebou číst. Poslanec Kotleba avizuje, 
že jeho strana bude předkládat návr-
hy zákonů, které pomohou Slovákům. 
Kotlebovci se chystají snížit počet 
poslanců ze 150 na 100. Při předklá-
dání návrhu pravděpodobně využi-
jí celou plejádu líbivých populistic-
kých slov, po nichž však už několik 
let sahají i jiné strany. Nebudu se tedy 
podivovat nad Kotlebovou mediální 
strategií. Spíš budu napjatě čekat na 
politickou oponenturu těch zavede-
ných stran, které dříve též rády a čas-
to veřejným míněním manipulova-
ly. Tyto strany musí odolat pokušení 
dostat se s Kotlebovci do mediální-
ho střetu, protože ti dokáží na každé 
neuvážené mediální vyjádření velmi 
uváženě reagovat. Již se totiž naučili 
efektivně komunikovat a prezentovat 
události tak, aby v televizním zpravo-
dajství vypadaly jako realita.

Jako čtenář nechci číst články, 
jejichž kostru tvoří reakce celého poli-
tického spektra a odborníků na nejas-
ný, ale zajímavý výrok některého z 
poslanců ĽS-NS. Jestli novinář auto-
rovi výroku nepoloží dodatečné otáz-
ky o tom, jak to vlastně myslel, zda má 
právní analýzu nebo jaké náklady si 

jeho opatření vyžádá, jedná se z mého 
pohledu o neprofesionální přístup. 

V médiích je už tak dost zpráv, kte-
ré vznikly kvůli snaze politika ocitnout 
se v éteru. Média se mohou odvysílání 
takovýchto návnad jen obtížně vyhnout. 
Je však důležité, co upřednostní – jestli 
„aktuálnost“, nebo serióznost. Nechci 
se dívat na večerní zprávy nabízející 
rozpor ve vyjádřeních politiků, a názor, 
kdo má pravdu, nechť si udělá divák 
sám. Za této situace je ve výhodě ten, 
kdo chce média zneužít k manipulaci 
veřejnosti. Jedná se o příspěvky, kde se 
novináři málo ptali a nejasnosti alibis-
ticky přehráli na čtenáře.

Všichni si uvědomujeme slabos-
ti, ale i kvality současné žurnalisti-
ky. Kotlebova strana se kvalitní novi-
nařině může v klidu vyhýbat, neboť 
dokáže své voliče informovat pomo-
cí populistického slovníku přímo přes 
sociální sítě. Kvalitní žurnalistika se 
však Kotlebovi vyhýbat nesmí. Měla 
by pokrývat jeho témata a odkrývat 
jejich nebezpečí. Poptávka po tradič-
ní kvalitní novinařině stále ještě exis-
tuje. Jde nejspíše již o menšinu čtená-
řů, přičemž není žádoucí, aby se ještě 
více zmenšovala kvůli poklesu kvality 
mediálního obsahu. Nevadí, že média 
na vysoké úrovni budou početně slabší 
než ta alternativní a bulvární. Důležité 
je, aby fungovala demokracie. Ta je 
totiž zárukou, že i když zlé tendence 
a názory ve společnosti převáží, men-
šiny i nadále ochraňuje zákon. Což 
platí i pro kvalitní média. 

n  



l

O Maďarsku se dnes často píše jako o státu, kde 
je omezována svoboda projevu. Opravdu by se mohlo 
zdát, že v důsledku přijetí mediálního zákona v prosinci 
2010 došlo v Maďarsku k postupnému zavádění měkké 
cenzury. Tak to ostatně vidí tamní opozice, ale i někteří 
zahraniční pozorovatelé.

Tato hodnocení mají drobný háček. Většinu podob-
ných konstatování bych si dovolil označit „syndromem 
roku nula“. Tím je pro většinu analytiků rok 2010, 
tedy rok začátku opětovné vlády strany FIDESZ, kte-
ré ve volbách získaná ústavní většina umožnila přije-
tí zmíněného ostře kritizovaného mediálního zákona. 
Jednalo se o souhrn opatření, jenž zcela nově a niko-
liv bezkonfliktně (bez širší politické dohody) zahájil 
regulaci do té doby poměrně volného a neregulova-
ného, ale přesto vysoce ziskového mediálního trhu. 
Vláda premiéra Orbána tak nastartovala proces, který 
sice chystaly v letech 2002-2010 i předchozí kabinety 
(levicové, resp. levicově-liberální), ale k jehož reali-
zaci nikdy nepřistoupily. Tato nečinnost byla vyměně-
na za status quo a bezkonfliktní vztah s médii – zejmé-
na po volbách 2006.

Změna související s mediálním zákonem z roku 
2010 způsobila zásadní přeskupení mediálního trhu. 
Vznikly nové mediální „říše“ i konzultační firmy, kte-
ré jsou propojeny s vládní stranou a jí blízkými oligar-
chy a poradci. Problémem poměrně tvrdé kritiky (opo-
ziční i zahraniční) tohoto procesu chápajícího média 
jako přirozený nástroj k prohloubení politického vli-
vu je skutečnost, že v letech 2006-2010 se ve vztahu 
k médiím chovala zcela identicky i tehdejší vládní gar-
nitura maďarských socialistů (MSZP) v čele s premié-
rem Ferencem Gyurcsányem. Této podobnosti si však 
všiml málokdo. I proto je snazší doslova démonizovat 
stav současný.

Orbánova administrativa po volbách 2010 kromě 
mediálního zákona přistoupila též k zásadní transfor-
maci struktury a financování veřejnoprávních médií. Ta 
se stala hlavním nástrojem mediální prezentace součas-
né vlády (zejména po vzniku informačně-zpravodajské-
ho kanálu M1). Zavedení reklamní daně v roce 2014, 
které nejvíce postihlo soukromé televizní kanály RTL 
Klub a TV2, nakonec vedlo k vypuknutí otevřené války 
těchto stanic se současnou vládní garniturou. Tento svár 
nakonec vyústil v převzetí stanice TV2 osobami blízký-
mi vládnoucí straně FIDESZ. V případě televize RTL 
Klub ale trvá dodnes. 

Na začátku 90. let se maďarské vlády nemusely potý-
kat s tak silným protivníkem, jakými jsou dnes soukro-
má média. Tento střet mezi státem a soukromými médii 
a jejich vlastníky se stal součástí politického a mediál-
ního prostoru až od druhé poloviny 90. let, zejména pak  
v roce 1998, kdy se začalo hovořit o tzv. druhé etapě medi-
ální války. Ta souvisela nejen s nástupem strany FIDESZ 
k moci, ale zejména s tím, že nejsilnější strany (FIDESZ 
a MSZP) si uvědomily potřebu tvorby a realizace medi-
álních a komunikačních strategií, které mohly prosazo-
vat – kromě veřejnoprávních médií – jen přes spřátele-
ná soukromá média a mediální skupiny. Média se tak 
v období let 1998-2002 konečně i v Maďarsku stala jed-
ním z klíčových nástrojů ovlivňování veřejného mínění  
a prosazování stranicko-politických cílů a zájmů.

V devadesátých letech se v Maďarsku hovořilo o vál- 
ce médií, kterou vedly jednotlivé mediální skupiny o po-
díl na reklamním trhu, ale také o válce ideologické, tedy 
válce médií stojících na opačných pólech politického 
spektra. Tento vývoj souvisel i se skutečností, že vůbec 
první mediální zákon (tedy jakási regulace fungování 
médií) byl přijat v Maďarsku až šest let po změně poli-
tického režimu, tedy v roce 1996. Toto zpoždění způso-
bilo i pomalejší nástup soukromých televizí a rádií, a lze 
tedy říci, že soukromý mediální sektor se začíná vytvá-
řet vlastně až kolem roku 1997, kdy se také dotváří blok 
dvou nejsilnějších a vůči sobě v opozici stojících politic-
kých seskupení – MSZP a FIDESZ. O období po nástupu 
strany FIDESZ k moci v roce 1998 se hovoří jako o dru-
hé mediální válce, jež však byla spíše pokusem nového 
establishmentu získat rozhodující vliv na stávající medi-
ální scénu, která byla většinově v rukách skupin napoje-
ných na levicově-středová politická seskupení.

Podle maďarských odborníků pozdní, ale o to dravěj-
ší nástup soukromých médií způsobil doslova rozpad do 
té doby celkem poklidné a ničím nerušené veřejnoprávní 
mediální sféry (vystupovala politicky neutrálně). Ta se 
totiž po vstupu soukromých médií vůbec poprvé setkala 
s fenoménem přímé konkurence, která cílením na prů-
měrného diváka vytlačila tzv. vysoké „standardy“ kla-
dené na veřejnoprávní produkci. O to problematičtější 
to bylo v situaci, kdy veřejnoprávní média v Maďarsku 
neplnila pouze roli informačních zdrojů, ale byla též 
jakýmisi národními, kulturními institucemi. Kvůli roz-
voji privátního sektoru ovšem byla postupně vytěsněna 
na okraj zájmu, což zejména v národně-konzervativních 



l

kruzích zvyšovalo averzi vůči sou-
kromým médiím. Zkrátka vliv státu 
na většinovou společnost přes veřej-
noprávní média slábl, zatímco vliv 
soukromých médií a jimi podporo-
vaných politických seskupení rostl. 
Jako by se stát, kultura, tradice a hod- 
noty dostávaly na vedlejší kolej. 
A to v Maďarsku není dlouhodobě 
udržitelný stav!

Nelze opomenout skutečnost, 
že vstupem soukromých médií se 
významným způsobem změnila 
i struktura inzertního trhu, jehož 
většinový podíl přebrala právě 
nová, soukromá média. Odtud se 
samozřejmě datuje i snaha o vyrov-
nání vlivu státem financovaných 
médií, která plní kromě role infor-
mační také roli kulturně-vzděláva-
cí (ochrana národních a kulturních 
tradic). Soukromý sektor na tako-
véto standardy ani neaspiroval,  
a tedy celkem logicky muselo do-
jít k omezení jeho vlivu. Jediným 
nástrojem státu v tomto směru 
mohlo být vytvoření nových pod-
mínek regulace mediálního trhu, 
zejména pak v oblasti výdajů na 
reklamu a výdajů na provoz stá-
tem financovaných médií. 

Problémem bylo, že v celém 
období 1990-2010 nedošlo k výraz-
nější transformaci struktury fungo-
vání a řízení veřejnoprávního roz-
hlasu a televize. K tomu nakonec 
přistoupila až druhá Orbánova vláda 
(2010-2014) a v zkostnatělém světě 
maďarských veřejnoprávních médií 
to způsobilo značné pobouření, při-
čemž opozice hned mluvila o sna-
ze vládního establishmentu ovlád-
nout veřejnoprávní média, respekti-
ve o snaze zavádět cenzuru. O před-
chozím liknavém přístupu levico-
vě-liberálních vlád k neefektivnímu 
fungování těchto státem placených 
institucí raději pomlčela. 

Přitom důsledky tohoto přístu-
pu vlastně Maďarsko sklízí dodnes. 
Není to tedy jen FIDESZ a jeho 
démonizovaný předseda Orbán, kdo 
ovlivnil podobu fungování mediál-
ního prostoru státu, ale v „dobrém 
i zlém“ ji mohli v čase svých vlád 
ovlivnit v současnosti opoziční poli-
tici. Ti však v době vedení země na 
tuto nepopulární misi rezignovali 
výměnou za zachování dlouhodobě 
ekonomicky neudržitelného statu-
su quo, který jim však s podporou 

nerušeně pracujících médií udržoval 
rozhodující mocenský vliv.

Nelze tedy dnes automaticky 
akceptovat rozšířené konstatování, 
že současný stav maďarské mediál-
ní scény a jejího úzkého propojení 
s vládními elitami je jen výsledkem 
silové a pragmatické politiky stra-
ny FIDESZ. Současná hegemonie 
mediálních skupin blízkých vládě je 
výsledkem nečinnosti, a tedy i kar-
dinální chybou, které se v oblas-
ti tvorby aktivní vládní mediální 
politiky dopustily ty politické stra-
ny, které se v dlouhém období let 
2002-2010 nebyly schopny a ochot-
ny pustit do potřebných, avšak pří-
liš riskantních reforem, jež mohly 
způsobit ztrátu jejich veřejné pod-
pory a při křehké parlamentní vět-
šině i pád jejich vlád.

Ve srovnání s touto křehkou 
pozicí bývalých vládních stran se 
proto nelze příliš podivovat razan-
ci změn, ke kterým na poli regulace 
mediálního trhu přistoupil FIDESZ 
po svém drtivém volebním vítěz-
ství v roce 2010. Chová se logic-
ky, pragmaticky a zcela systémově.  
V tomto smyslu je celkem přiroze-
né, že většina médií si je dnes vědo-
ma, která politická síla bude i v nej-
bližších letech určovat pravidla 
hry mediální politiky v Maďarsku 
(a tedy odkud „potečou“ peníze). 
Stesky nad plíživou cenzurou, nad 
omezováním zisků soukromých 
médií z reklamních příjmů či ostrá 
kritika zavedení reklamní daně jsou 
vlastně jen „naivní“ kritikou a obža-
lobou stavu dlouhodobé nečinnos-
ti, na kterém se podílely všechny 
politické síly v letech 1990-2010. 
Některé strany, na rozdíl od pouče-
ného FIDESZ, za to zaplatily drti-
vými volebními porážkami (MSZP 
– 2010, 2014) a ztrátou mediální-
ho vlivu, a některé jako liberál-
ní SZDSZ a pravicové Maďarské 
demokratické fórum (MDF) dokon-
ce úplně zmizely z politické mapy 
Maďarska. 

n  



l

Polská mediální scéna je rozděle-
na do dvou táborů. Kdy k tomu roz-
dělení vlastně došlo?

První rozdělení nastalo krátce po 
kulatém stole v roce 1989. Tehdy se 
nejdůležitějším, dominujícím médi-
em stal deník Gazeta Wyborcza, kte-
rý se zrodil z tehdejší opozice. Brzy 
jej však převzala jedna z opozičních 
skupin vedená Adamem Michnikem, 
která mu vtiskla levicově liberál-
ní orientaci. Deníky Rzeczpospolita  
a Życie Warszawy pak tehdejší vláda 
předala jiným opozičním skupinám. 
Życie Warszawy rychle přestalo hrát 
důležitou roli. Nemáme teď ale tolik 
času, abychom probírali vývoj jed-
notlivých polských titulů...

Čím je tedy to současné dělení 
způsobeno?

Stručně řečeno, rozdělení medií 
přirozeně vyplývá z ideového roz-
dělení polské společnosti. Jestliže 
se štěpí na část levicově liberál-
ní a na část konzervativní, pravico-
vě konzervativní či dokonce národ-
ně konzervativní, tak se toto děle-
ní celkem logicky odráží i v médi-
ích. Pokud jde o deníkový trh, zde 
dominuje orientace levicově liberál-
ní. Prakticky neexistuje velký pravi-
cový deník. Denně sice vychází pra-
vicová Gazeta Polska Codziennie, 
ale ta má příliš malý zásah.

Úplně jinak ovšem vypadá situa-
ce v segmentu týdeníků, kde se setká-
váme s faktickou rovnováhou mezi  
oběma tábory. Na pravé straně se 
nacházejí týdeníky Do Rzeczy, wSie-
ci a Gazeta Polska. Nalevo pak týde-
níky Polityka a Newsweek. Pokud by-
chom vzali v úvahu jejich prodej, tak 
by se ukázalo, že mezi oběma tábo-
ry panuje víceméně rovnováha. Tu 
teď vidíme i u velkých televizí, které 
do značné míry určují způsob života  
v Polsku. Vedle veřejnoprávní televi-
ze TVP máme i dvě soukromé tele-
vize – TVN a Polsat. Veřejnoprávní 

televize z politických důvodů v sou-
časnosti reprezentuje směr pravicový 
a konzervativní. TVN je bezpochyby 
levicově liberální a Polsat se nachá-
zí někde uprostřed. Těžko ho jedno-
značně zařadit. Ještě je třeba do roz-
dělení trhu zařadit velké zpravodajské 
servery. Na pravici jsou to především 
portály wPolityce.pl a Niezależna.
pl, na levé straně pak Natemat.pl  
a Wyborcza.pl, resp. Gazeta.pl.

Jsou polští novináři schopni se 
domluvit, pokud jde o důležité věci 
týkající se jejich profese? Existují 
témata, v nichž se například vy osob-
ně shodnete s novináři z druhého 
tábora, jako jsou například Adam 
Michnik nebo Tomasz Lis?

Určitě existují profesní záležitos-
ti, v nichž takové porozumění připa-
dá v úvahu. Nicméně navzdory tomu, 
co se říká, si myslím, že polský sys-
tém novinářských sporů není vůbec 
špatný. Hned řeknu proč. Velice čas-
to čtu, že není dobře, když se novi-
náři nebo jednotlivé tituly hádají. 
Média, místo aby se zabývala poli-
tiky, se zabývají sama sebou, zní ten 
argument. Podle mého názoru ale 
tento názor vyplývá z neporozumění 
současné politické a ideologické situ-
aci v Evropě. Média už dávno nejsou 
pouze zrcadly, v nichž se odráží, co se 
děje ve světě politiky, ale jsou rovněž 
hráči na politické scéně. Silné novi-
ny, zpravodajský server nebo televi-
ze mají často nesrovnatelně více co 
říci v politických nebo ideologic-
kých záležitostech než někteří politi-
ci. Stručně řečeno, některý poslanec 
nebo skupina poslanců mají značně 
menší vliv na společnost než napří-
klad noviny, které lidem prezentují 
svůj pohled na svět.

Jsou polská média takovým hrá-
čem na politické scéně?

Ukážu to na příkladu. V součas-
nosti se debatuje na téma imigran-
tů. V Polsku jsme měli dvě výrazné  

titulní strany. Jedna patřila mému 
týdeníku Do Rzeczy a upozorňovala 
na článek Rafała Ziemkiewicze, jenž 
napsal, že se nejedná o žádné uprchlí-
ky, ale o invazi. A týdeník Newsweek 
měl zase obálku, na které bylo hes-
lo ve smyslu „Otevřme dveře uprch-
líkům”. Dva krajní postoje, ale každý 
z nich přece do značné míry ovlivňo-
val čtenáře a formoval jejich názor. 
Co tím chci říct. Média nejsou neut-
rálními, průzračnými částmi politiky. 
Jsou subjekty s velkým vlivem na to, 
jak politická scéna vypadá. 

Proto se domnívám, že je lepší, 
když nepředstíráme pseudoobjekti-
vitu. Platí však, že pokud jsou média 
součástí politické hry, musí se navzá-
jem kontrolovat. Protože pokud to 
nedělají a pouze předstírají, že netkví 
v politické sféře a neutvářejí pohledy 
občanů, tak kdo je kontroluje? Není 
tu přece žádná instance, která by to 
za ně udělala. Nejlepší formou tedy 
je, když si sama média navzájem 
vytýkají chyby a neskrývají, že jsou 
tím, čím jsou. Tedy reálným subjek-
tem politického boje. 

Je špatně, pokud spolu média 
nebojují?

Máme zde německý systém, kde 
média spolu nebojují a zřídkakdy se 
pranýřují. Jde o příklad skutečné-
ho pluralismu? Podle mě ne. Když 
jsem sledoval německou debatu na 
téma uprchlíků, prakticky tam chybě-
ly ostře kritické články, přestože velká 
část obyvatelstva byla kriticky naladě-
na. Jelikož se média podřizovala urči-
té politické korektnosti, nenašla řada 
obyvatel komentář, jenž by odpovídal 
jejich názoru. Debatě tak dominova-
lo jedno stanovisko. Souvisí to s tím, 
že by německá média byla více objek-
tivní? Samozřejmě že ne. Proto říkám: 
rozdílné názory médií jsou stejně při-
rozené jako rozdílné názory v politice.  



l

Média mají často větší vliv na politic-
ký život než jednotliví politici. Když 
tedy akceptujeme politické spory, 
měli bychom přijmout i spory mezi 
jednotlivými médii. 

Byl jste šéfredaktorem deníku 
Rzeczpospolita, poté jste řídil týde-
ník Uważam Rze, nyní jste šéfre-
daktorem týdeníku Do Rzeczy. Jaké 
máte zkušenosti s vlastníky médií?

Velice odlišné. V Rzeczpospolitě 
byla celkem jasná situace, neboť vět-
šinovým vlastníkem byl britský kon-
cern Mecom. Musím říct, že šlo o pří-
jemnou spolupráci, neboť Brity zajímal 
výhradně prodej, citace nebo postave-
ní deníku na trhu. To jsou jasná krité-
ria pro hodnocení šéfredaktorovy prá-
ce. Později Rzeczpospolitu převzal pol-
ský byznysmen Grzegorz Hajdarowicz, 
jenž odkoupil podíl Britů i menšino-
vý podíl ministerstva státního pokladu. 
Tehdy jsem skončil v Rzeczpospolitě 
a stal jsem se šéfredaktorem nového 
týdeníku Uważam Rze, jejž též vydá-
val Hajdarowicz. Ten týdeník stvoři-
la skupina novinářů pod mým vede-
ním. V tom smyslu se jednalo o zcela 
autorský projekt. Kvůli konfliktu mezi 
mnou a vydavatelem jsem musel nako-
nec odejít. To byl ten případ, že člověk, 
jenž převzal časopis, ho byl schopen 
okamžitě zničit. A já, který jsem podle 
mého názoru měl na ten týdeník morál-
ní právo, jsem nemohl nic dělat a musel 
jsem se s tím prostě smířit. 

Proto další týdeník, který jsem 
založil, tedy Do Rzeczy, je zkonstru-
ovaný tak, že dává velkou samostat-
nost novinářskému týmu. Máme dost 
unikátní vlastnickou strukturu, kde 
20% podíl patří samotným noviná-
řům. S těmi 20 % jsou současně spo-
jeny určité pravomoci týkající se pro-
gramové linie listu nebo volby šéfre-
daktora. Zdá se mi, že tahle forma 
spoluvlastnictví ze strany novinářů 
je nejlepší formou zabezpečení nezá-
vislosti redakce. Protože v každém 
jiném případě má vlastník vydava-
telství velkou finanční převahu, díky 
čemuž je nezávislý on, zatímco novi-
nář často nezávislý není. 

Zatím se ten náš systém v Do 
Rzeczy velice osvědčil. To znamená, 
že vydavatel se snaží na týdeníku 
vydělat, ale nepodléhá při tom poku-
šení zasahovat kvůli svým obchod-
ním zájmům do chodu redakce. 

Existují v Polsku ještě jiná média, 
kde jsou novináři spoluvlastníky?

Například týdeník Polityka je 
novinářským družstvem a v tom 
smyslu opravdu patří novinářům. Do 
jisté míry může být takovým příkla-
dem i Gazeta Wyborcza. Jejím vlast-
níkem je samozřejmě Agora, společ-
nost kotovaná na burze, ale existují 
zde tzv. zlaté akcie, které patří zakla-
datelům Agory. A ti mají ohromný 
vliv na programovou linii Gazety. 
Pokud jde o týdeník wSieci, tam jsou 
vlastnické podíly svázané s bratry 
Karnowskými, kteří časopis řídí.

Mně se zkrátka zdá, že spo-
luvlastnictví novinářů je z dlouho-
dobé perspektivy nejlepší. Má samo-
zřejmě jisté vady spojené s tím, že 
novinář nutně nemusí být dobrým 
byznysmenem. Vždy lze namít-
nout, že není dobře, aby byznyso-
vá část byla úzce svázaná s noviná-
řem, neboť tu vždy existuje poku-
šení řídit se vlastními ekonomický-
mi zájmy. Neexistují tady ideální 
řešení. Ideální se může zdát situace, 
když je novinář oddělen od byzny- 
su a věnuje se pouze hledání faktů  
a pravdy a za byznys odpovídá 
výhradně vydavatel a vlastník. Jenže 
tento systém se v praxi neosvědčil.

Poté, co jste skončil v Uważam 
Rze, vznikl vedle časopisu Do Rzeczy 
ještě týdeník wSieci, který založili vaši 
bývalí kolegové. Jaký je mezi nimi 
rozdíl? Do jaké míry jste rivaly?

Tak samozřejmě jsme konku-
renty na trhu – tam soupeří každý 
s každým. Ty dva týdeníky oprav-
du vznikly z jednoho, takže cílová 
čtenářská skupina je u nich podob-
ná. Zpočátku se zdálo, že z dlou- 
hodobého hlediska nemohou oba 
časopisy přežít. Ale nyní vše 
ukazuje na to, přinejmenším při 
pohledu na tržní údaje, že mohou 
v klidu vedle sebe působit. Čím se 
liší? Každý bude chválit svůj týde-
ník, ale myslím, že my se snažíme 
zachovávat určitou míru objektivi-
ty či neutrality, zatímco wSieci ve 
větší míře sdílí „pisowské” posto-
je. Pokud jde o stranu Právo a spra-
vedlnost (PiS), my neskrýváme své 
sympatie vůči pravici a některým 
krokům vlády, ale držíme si od ní 
větší odstup. Snažíme se být spíše 
hlasem celého pravicového tábora, 
a ne pouze „pisowské” pravice. To 
je podle mě ten rozdíl. 

Šéf PiS Jarosław Kaczyński dá roz- 
hovor raději wSieci...

Ano, ale nám ho dá taky. Hlavní 
politici PiS v čele s Kaczyńským vy-
stupují v obou časopisech. Tady není 
takový rozdíl. Ten rozdíl mezi námi je 
spíše subtilní. Podle mě máme napří-
klad trochu jiný přístup k diskusi na 
téma polské historie. Řekl bych, že 
wSieci reprezentuje spíše vizi vítěz-
né, chvályhodné historie Polska. Naši 
redaktoři Rafał Ziemkiewicz a Piotr 

n  



l

Zychowicz jsou ohledně polské historie značně kritičtěj-
ší. Zdá se mi, že pozorovatel zvenčí vidí mezi těmi časo-
pisy více shod než rozdílů, zatímco člověk sedící uvnitř 
to vidí opačně. 

Mají názorová média v Polsku stále velký vliv? 
Podle mě mají. Samozřejmě se to dá těžko změřit, ale 

několik médií navzdory názorům, že tradiční média kon-
čí atd., si stále zachovává ohromný vliv. Co znamená mít 
vliv? Jsou tu tři elementy. Za prvé, zda je médium schop-
né ovlivnit veřejnou debatu. Ano, je. Několik článků, kte-
ré vyšly v mém týdeníku, myslím, podstatně ovlivnily,  
o čem se diskutovalo, a přiměly též některé lidi změnit 
své stanovisko. Bezpochyby se tedy jedná o titul utvá-
řející názor. Za druhé, jsou média citovaná? Jsou citova-
ná velice často. Za třetí, usilují politici, aby se objevili  
v médiích a představili zde své myšlenky? Usilují. Tedy 
všechny tři elementy jsou splněné.

Nesnížil se přece jen ten vliv?
Samozřejmě s postupujícími změnami došlo k urči-

tému rozdrobení mediální scény. Objevilo se zkrátka 
víc možností, kde člověk může prezentovat svůj názor. 
Vznikly především velice silné internetové portály. Je 
tady ještě jeden prvek, o kterém se málo ví. Nejsem si 
jistý, zda existuje v Evropě stát, který by měl tolik tele-
vizních zpravodajských kanálů, jako má Polsko. Když 
je všechny spočítáme, vidíme v Polsku minimálně osm 
informačních kanálů, kde lidé bez přestávky diskutují, 
přou se, něco komentují atd. Mluvím pouze o televizních 
kanálech, ale také velké internetové portály jako Onet.pl  
rozjíždějí svou informační televizi a začínají vytvářet 
pásma zpravodajství a publicistiky. Čili jednotlivé typy 
médií se začínají prolínat. Mám dojem, že když k tomu 
ještě přidáme časopisy, týdeníky, tak se ukáže, že veřejný 
a politický život v Polsku je velice bohatý. 

Tradiční média, která se novým trendům nedokáží 
přizpůsobit, se nacházejí v nedobré situaci. Jde napří-
klad o Gazetu Wyborczu, jejíž prodej dramaticky padá. 
V březnu letošního roku prodala průměrně 145 tisíc 
výtisků denně... 

Prodá tedy přibližně tolik jako největší český zpra-
vodajský deník MF Dnes, a to je Česko třikrát až čtyři-
krát menší než Polsko...

No právě... Ještě v roce 2007 prodej Gazety Wyborczy 
činil 445 tisíc výtisků. Máme zde tedy do činění s pro-
padem o 300 tisíc během devíti let! No dobře, ale na 
druhou stranu tvrdím, že není třeba podléhat náladám, 
že všechno končí. Vznikly rychle se rozvíjející inter-
netové portály. Objevily se nové týdeníky a celá masa 
nových televizních kanálů…

Jak hodnotíte stav polských veřejnoprávních médií 
po změně vlády?

Ve veřejnoprávních médiích došlo po volbách k úpl-
ně stejné změně, jako když v minulosti přebíraly vlá-
du Občanská platforma a Polská strana lidová. To zna-
mená, že jestliže tam dříve dominovala orientace levi-
cově liberální, tak nyní převažuje pravicově konzerva-
tivní orientace... Myslím si, že pro polský mediální sys-
tém je ta nynější změna ku prospěchu, protože teď máme 

vyváženost v rámci velkých televizních stanic. Na jed-
né straně máme pravicově konzervativní veřejnoprávní 
televizi, na druhé straně máme levicově liberální TVN a 
Polsat se nachází někde mezi nimi. Rovnováha je pro 
mediální systém vždy tou nejlepší věcí.

V jednom z úvodníků v týdeníku Do Rzeczy jste na-
psal, že svoboda slova v Polsku ohrožena není, zato na 
Západě ano. Protože v Polsku existuje pluralismus, kte-
rý na Západě chybí. Šlo vám o politickou korektnost?

Šlo mi o to, že se na Západě ohromná energie věnuje 
potírání tzv. „nenávistných vyjádření”. To podle mého 
názoru rychle povede k tomu, že svoboda slova zanik-
ne. Ohraničení svobody slova připadá v úvahu pouze  
v případech, kdy lze dokázat, že někdo podněcuje k ná-
silí. V současnosti vidíme na Západě zcela chorobnou 
tendenci odebírat lidem svobodu slova, přestože se při-
tom vytváří dojem, že stále existuje. Jednou se nemůže 
kritizovat jiné náboženství, pak zase jisté druhy lidské-
ho chování, jindy pak jiné rasy... Efektem takto dalece 
posunuté ingerence do toho, o čem lidé mohou mluvit 
a o čem ne, je to, že se ocitáme ve světě, kde svobodu 
slova nahradí „svoboda” jediného správného vyjádření. 
Omlouvám se, ale velmi znepokojivě to začíná připo-
mínat komunistický systém, kde taky údajně panova-
la svoboda slova – pod podmínkou, že všichni říkali to 
samé, tedy to, co chtěla slyšet vláda.

Dobře to ukazuje zmíněná debata o imigrantech.  
V Polsku šlo o velice živou diskusi, kdy jedni byli pro, 
druzí proti, a jejich názory byly zřetelně slyšet. Byla 
stejně živá debata i v Německu? Tak se podívejme na 
titulní strany novin. Byly oboustranně ostré? Určitě ne. 
Podívejme se, jak například vypadá v Polsku debata  
o nové vládě. Gazeta Wyborcza a Newsweek vládu veli-
ce ostře atakují a Jarosława Kaczyńského líčí jako „dik-
tátora”. Cožpak se setkáme v Německu s podobnou ost-
rou debatou o kancléřce Merkelové? Nesetkáme, ačkoli 
Angela Merkelová přece přijala kontroverzní rozhod-
nutí týkající se otevření hranic uprchlíkům. Kde jsou 
ty ostré útoky proti ní v tisku? Kde je „diktátorka” 
Merkelová? Podle mě se musí svoboda slova projevo-
vat. A projevuje se přes rozdílné názory.

Děkuji za rozhovor.



l

Böhmermann pojal své televizní vystoupení odvy-
sílané na konci března jako ilustraci hranice mezi sati-
rou a urážkou. Reagoval tím na předvolání německé-
ho velvyslance v Ankaře kvůli satirickému klipu, jejž 
odvysílala jedna z německých stanic o čtrnáct dní dříve. 
Jan Böhmermann oslovil tureckého prezidenta Recepa 
Tayyipa Erdogana s tím, že zatímco ten předchozí klip 
nebyl urážlivý ani hanlivý, nyní mu ukáže, co by bylo 
možné chápat jako hanobení. 

Následná báseň by se rozhodně nemohla vysílat 
před desátou hodinou večerní, jelikož v ní turecký 
prezident vystupuje nejen jako hlupák, ale i zoofil, 
pedofil a násilník. Populárnímu komikovi, který je 
známý ostrým humorem, jenž leží v žaludku i řadě 
Němců, nyní hrozí za urážku tureckého prezidenta 
až pětileté vězení. Umožňuje to téměř zapomenutý 
paragraf německého trestního zákoníku, relikt z doby 
císařství, podle kterého je možné stíhat německého 
občana za urážku cizí hlavy státu, pokud k tomu udě-
lí souhlas německý kabinet. 

Böhmernann není jediný, kdo kvůli údajné urážce 
tureckého prezidenta čelí stíhání. V Turecku má stejný 
problém 1845 lidí. Patří mezi ně novináři, umělci, opo-
ziční politici a dokonce i děti. Trestně zodpovědné jsou 
v Turecku od třinácti let. 

Nejen kvůli tomu je Turecko až na 151. místě ze 
180 v žebříčku svobody médií zpracovaném Reportéry 
bez hranic. To znamená několik míst za Ruskem a o pár 
příček před Běloruskem. Za mřížemi tráví v Turecku 
svůj čas asi třicítka novinářů.  

Böhmermann ale v aféře nehraje hlavní roli a téměř 
se ztratil ze scény. Klíčový part nenáleží ani urážlivému 
tureckému prezidentovi. Stěžejní úloha připadla Angele 
Merkelové – nejvlivnější ženě světa, která se na tomto 
postu drží již dlouhých pět let. 

Satirický skeč by byl zanedbatelnou historkou, pro 
někoho zábavnou, pro někoho nechutnou, kdybychom 
se na něj nedívali v kontextu aktuálních vztahů Evropy 
k Turecku a především Berlínu k Ankaře. Kauza je 
totiž důležitá v tom, že ukázala slabinu německého 
plánu na řešení migrační krize, jenž počítá se spolu-
prací s Erdoganovým Tureckem. Merkelová podobně 

jako při řecké krizi vsadila na jedinou kartu, kterou 
považuje za „alternativlos“– tedy bez alternativy. Již 
při dluhové krizi tento přístup mnohé Němce popuzo-
val. Tehdy dal vzniknout politické straně Alternativa 
pro Německo (AfD), která teď Merkelové působí mno-
ho starostí. Nyní může být cena za sázku na nejistou 
kartu pro německou kancléřku mnohem vyšší. 

Úspěch jejího plánu totiž visí na vstřícnosti politi-
ka, který je absolutně nepředvídatelný. Tentokrát si přál 
potrestání komika, příště to může být cokoliv jiného. 
Německá média v této situaci mimo jiné připomínají, že 
„sultán“ Erdogan buduje řízenou demokracii à la Putin 
a vojensky útočí na kurdskou menšinu. 

Německá kancléřka dělá pro úspěch svého plánu vše. 
Turecko velmi často navštěvuje a podle serveru Politico.eu  
trvala na tom, aby Evropská komise na podzim odložila 
vydání zprávy, v níž kritizuje stav demokracie a právní-
ho státu v Turecku, na dobu po uskutečnění tamních par-
lamentních voleb. Krátce před nimi se sama do Ankary 
vydala, což bylo zpravidla interpretováno jako snaha 
pomoci Erdoganovi v předvolební kampani. 

Merkelová během své kariéry vždy dbala na veřejné 
mínění. Asi nejvýraznějším projevem citlivosti na nála-
dy ve veřejnosti bylo rychlé a pro ostatní evropské státy 
překvapivé vyhlášení tzv. Energiewende – odchodu od 
jádra, když německá veřejnost byla šokována jadernou 
havárií ve Fukušimě. 

I v kauze komika Böhmermanna si je kancléřka 
vědoma jasného rozložení nálad ve veřejnosti. Velká 
většina komentářů v tisku se stavěla proti komikovu 
stíhání a ústupek Erdoganovi chápala jako ohrožení 
německého chápání svobody slova. Průzkum deníku 
Bild Am Sonntag ukázal, že podle 66 procent Němců 
bylo zahájení stíhání chybou. Souhlasilo s ním jen  
22 procent Němců. 

Merkelová se ocitla mezi mlýnskými kameny. Před 
obavami ze ztráty přízně voličů ale zvítězil strach 
z kolapsu strategie v migrační krizi. Jasný ústupek 
Erdoganovi se aspoň pokusila zakamuflovat tím, že sou-
hlas se zahájením stíhání vysvětlila slovy, že je důležité, 
aby v právním státě o vině rozhodovali státní zástupci 
a soudci, nikoli politici. S takovým vyjádřením by se 
nedalo polemizovat, kdyby již předtím nestihla veřejně 
vyjádřit svůj názor na Böhmermannovo vystoupení. 



l

Krátce po odvysílání satiry Angela Merkelová zá-
ležitost žehlila v telefonickém rozhovoru s tureckým pre-
miérem Ahmetem Davutogluem. „Kancléřka se shod-
la s předsedou vlády, že se jednalo o vědomě zraňující 
text,“ řekl o rozhovoru její mluvčí Steffen Seibert. 

Již nad těmito slovy se pozastavovala řada komentáto-
rů. Má smysl hodnotit, zda satira byla či nebyla úmyslně 
zraňující? To je jen jedna z mnoha otázek, které k danému 
výroku padaly. Novináři byli vyjádřením zaskočeni i pro-
to, že Seibert na dotazy na kancléřčiny telefonáty a jejich 
obsah běžně neodpovídá. Většina médií se shodla v hod-
nocení, že kancléřka se telefonátem snažila předejít zahá-
jení stíhání, které jí mohlo ubrat politické body. 

Kancléřka tím ale veřejnosti odhalila svou slabost vůči 
Erdoganovi, aniž by uspěla ve svém plánu. Turecký pre-
zident si totiž stihnul pojistit, že se Böhmermann stíhání 
nevyhne, ani kdyby ho kancléřka podpořila. Osobně podal 
žalobu u mohučského zastupitelství na urážku své oso-
by i v občanskoprávním sporu. A nebyl jediný, v Mohuči 
zaznamenali na Böhmermanna řadu dalších žalob.

Němečtí novináři v kontextu této kauzy rádi připomínají, 
jak velkou proměnou Angela Merkelová v otázce lidských 
práv a svobody projevu v posledních letech prošla. „Nic 
takového se dříve nedělo. Před dobrými deseti lety, když 
Merkelová nastoupila do úřadu, kritizovala porušování lid-
ských práv v Číně a Rusku a požadovala od USA zavření 
věznice v Guantánamu. Nyní měří společně s vládou, která 
posílá novináře do vězení, kde leží hranice svobody tisku  
a umění,“ komentuje dění magazín Der Spiegel. 

Média připomněla i její chyby v migrační politice, kte-
ré Böhmermannova kauza zviditelnila. Řada z nich na roz-
díl od českých novinářů nevidí prvotní chybu Merkelové 
v migrační krizi již ve vstřícném gestu ze srpna 2015, jež 
bylo interpretováno jako pozvání Syřanů do Německa. 
Třeba podle magazínu Der Spiegel se omylu dopustila,  
až když přecenila svou schopnost přimět ostatní státy EU 
a i samotné migranty k tomu, aby naplňovali její cíle. 

Nevyšel proto její základní plán, podle něhož měli být 
migranti registrováni v tzv. hotspotech v Itálii a v Řecku 
a z nich dále distribuováni podle klíče stanoveného 
Evropskou komisí do členských zemí EU. Takto mělo 
být přemístěno 160 tisíc žadatelů o azyl, za prvních sedm 
měsíců se však nepodařilo dosáhnout ani jednoprocentní 
úspěšnosti – relokováno bylo 1425 migrantů. 

Když si Merkelová svou chybu připustila, snažila se ji 
napravit tím, že zodpovědnost za řešení přenese na Turecko, 
jež by za ústupky v jiných záležitostech zastavilo příliv uprch-
líků do Evropy. Dohoda s Ankarou měla pomoci Merkelové, 

aby si zachovala image političky, která je vstřícná k uprchlí-
kům a jejíž země je morálně vyspělejší než státy, které před 
příchozími staví ploty. Špinavou práci by odvedl někdo jiný. 

Podle magazínu Der Spiegel není opravdovým provo-
katérem Böhmermann, ale Erdogan. „Jeho provokace ne-
jsou vůbec vtipné. To je kontext, který nemůžeme zapo-
menout, když diskutujeme o urážející básni, kterou složil 
Böhmermann,“ napsal časopis.

Jednou z tureckých akcí, kterou řada komentátorů vní-
mala jako provokaci, bylo na začátku března násilné převzetí 
opozičního listu Zaman tureckou vládou, a to v den návštěvy 
předsedy Evropské rady Donalda Tuska. Pouhé dva dny na to 
přijel do Bruselu turecký premiér Davutoglu a vnějším pozo-
rovatelům se mohlo zdát, jako by si z Evropanů vystřelil. 

Překvapeným premiérům a prezidentům evropských 
států totiž místo předjednané dohody přednesl pro ně 
absolutně neznámý dokument. Potuchy o něm měli jen 
dva z přítomných lídrů – Angela Merkelová a představi-
tel předsedající země nizozemský premiér Mark Rutte. 
Přesto lídři rozhodnutí pouze odsunuli na summit pláno-
vaný necelé dva týdny poté, kdy s drobnými formálními 
změnami tureckou nabídku přijali. 

Na vrcholné schůzce přišla na přetřes i otázka svobo-
dy médií v Turecku. Evropským lídrům nicméně stačilo 

n  



l

Zdá se, že v posledních měsících poklesl zájem o dění 
v Polsku. Důvodem není uklidnění tamní situace, ale utvr-
zení konfliktu jako trvalého elementu. Hlavní osou politic-
kého dění je nadále spor o Ústavní soud, v němž se obě stra-
ny obviňují z nedodržování ústavy. Objevily se však další 
iniciativy. Zákon zjednodušující odposlechy, snaha přetvo-
řit soudní systém či myšlenka vytvoření ministerstva národ-
ní bezpečnosti, ve kterém by se koncentrovaly tajné služby.

Ve společnosti je nadále cítit silný odpor proti tomu, 
co vláda dělá. V sobotu 7. května prošla Varšavou 
demonstrace desetitisíců Poláků, kteří chtěli vyjádřit 
přináležitost Polska k Evropské unii a protestovat proti 
současné vládě. Přesto si PiS podle průzkumů veřejné-
ho mínění udržuje velmi slušnou podporu. Pokud by se 
volby konaly nyní, získalo by znovu nadpoloviční vět-
šinu v Sejmu anebo by se pohybovalo lehce pod touto 
hranicí. První měsíce vládnutí mu sice v tomto ohledu 
nepřály, nyní je ale Kaczyńského strana znovu na 35 % 
podpory. PiS přitom nesbírá hlasy dvou hlavních opozič-
ních stran. Ty jsou mimochodem v obtížné situaci, když 
mají na jedné straně v opozici spolupracovat a na druhé 
straně si konkurovat. Právo a spravedlnost získává přede-
vším voliče hnutí zpěváka Pawła Kukize, které se nech-
ce veřejně postavit ani na jednu stranu konfliktu. Přitom 
postrádá vlastní téma, a ztrácí tak půdu pod nohama.

Na začátku května jsem se ve Varšavě setkal s jedním 
polským intelektuálem, který sleduje polské společenské 

dění již od 60. let a řadu roků strávil v emigraci. Zeptal 
jsem se ho, zda Jarosław Kaczyński dokáže Poláky pře-
svědčit, že jím realizované změny jsou přesně to, co země 
potřebuje. Sám se účastnil demonstrace 7. května a bar-
vitě mi o ní vyprávěl. Čekal jsem proto odpověď plnou 
optimismu, ve které by mi řekl, že PiS nemá v dalších 
volbách naději uspět. K mému překvapení však uvedl, že 
šance jsou zcela vyrovnané.

Kaczyński neustoupí hlasu ulice ani o milimetr.  
Nepohne s ním ani Evropská komise, ani kritika Spo-
jených států, která k jeho uším zatím putuje pouze nefor-
málně a potichu, ale všichni o ní ve Varšavě ví. Pro PiS, 
jež se holedbá důrazem na transatlantické vztahy, může 
být návštěva Baracka Obamy ve Varšavě na začátku čer-
vence studenou sprchou, pokud tento moment americký 
prezident využije k otevřené kritice polské vlády.

Pro stabilitu vlády bude důležitý i rozvoj národ-
ního hospodářství. Právo a spravedlnost vyhrálo vol-
by nikoli díky tomu, že by v kampani slibovalo pře-
tváření institucí, leč s příslibem vyrovnaného ekono-
mického rozvoje, který měl přinést férovější distribu-
ci blahobytu do celé společnosti. Ekonomice se zatím 
daří. Hospodářství roste, nezaměstnanost klesá a přes 
mezinárodní kritiku a snižování hodnocení Polska  
u některých ratingových společností míří do země další 
zahraniční investoři. Sliby, které měly pomoci polským 
domácnostem, se však realizují jen částečně. Plán rozdě- 
lování dávek vícedětným a chudým rodinám 500+ 
je oproti původním deklaracím z volební kampaně  

lakonické konstatování tamního pre-
miéra, že „svoboda projevu je naší 
základní hodnotou“ a on sám je proti 
omezování svobody slova i médií.

V následujících týdnech nastaly udá-
losti, které působí jako snaha Ankary 
dokázat svou převahu nad Evropou. 
Pár hodin po odletu Angely Merkelové 
z návštěvy Turecka zadržely 23. dub-
na turecké úřady kvůli kritice turecké-
ho prezidenta nizozemskou novinář-
ku tureckého původu Ebru Umarovou. 
Turecko také odepřelo vstup do země 

zpravodajovi německé veřejnoprávní 
televize ARD Volkeru Schwenckovi. 

Na orchestr z německých Drážďan 
zase turecké úřady vyvíjely tlak kvůli 
slovu genocida, jež bylo použito v rám- 
ci koncertu u příležitosti výročí masa-
kru Arménů v roce 1915. Ankara se 
podle drážďanských symfoniků obrá-
tila i na Evropskou komisi, která pro-
jekt finančně podpořila. Komise slovo 
genocida z textu věnovanému tomuto 
koncertu na svých stránkách stáhla.  

Rozhodně nejproblematičtější ale 
byly výhrůžky Ankary, že dohodu 
o řešení migrační krize zablokuje, po-
kud do června nedostane bezvízový 

styk s EU. Na začátku května navrhla 
Evropská komise, aby Turecko bezví-
zový styk získalo. A to i přesto, že v té 
době stále nesplnilo požadavky v pěti 
oblastech – boji proti korupci, ochra-
ně dat, spolupráci soudů s unijními stá-
ty, spolupráci s Europolem a u protite-
roristických zákonů. Komise také při-
znala, že Turecko nestihne včas zavést 
biometrické pasy, které jsou předpo-
kladem bezvízového styku. Doufejme, 
že v tomto případě Evropané nátla-
ku neustoupí a na splnění podmínek 
budou trvat. Především kvůli politice 
kancléřky Merkelové Evropané ustou-
pili „tureckému sultánovi“ už příliš.



l

ořezán a ke snižování věku odchodu 
do důchodu na původních šedesát 
let pro ženy a šedesát pět pro muže 
ze současných šedesáti osmi let se 
také nikdo nemá. Další nebezpečí 
na vládu číhá v polském hornictví, 

kterému se vzhledem k ceně uhlí 
na světových trzích příliš neda-
ří. Od PiS mnohem více očekává 
i část odborů, a to především uči-
telé, kteří se již chystají k novým 
protestům a stávkám.

Politická soutěž je součástí de-
mokracie. Je pochopitelné, že Prá- 
vo a spravedlnost čelí opozici, jež 
usiluje o moc. Politickým plánem 
Jarosława Kaczyńského je však 
proměna společnosti, a proto se i 
společnost bouří a angažuje. Tento 
zájem o politické dění však hlou-
bí mezi odpůrci a zastánci vlá-
dy stále výraznější příkopy. Jedni 
i druzí mají nejen svoje politiky  
a média, ale také příběhy a jazyk. 
Pro jedny Kaczyński buduje a pro 
druhé pouze boří. Po případné 
porážce PiS v příštích volbách lze 
znovu očekávat stejně silnou radi-
kální proměnu či chcete-li nápra-
vu státu. Po probíhajícím vnitřním 
dělení bude Polsku ještě mnoho let 
trvat, než znovu sroste.

n  

Veřejnost očekávala, že se přinejmenším strany Most, 
Sieť a KDH dohodnou na společném postupu před vol-
bami i po volbách. Byl by to jasný signál, že možnost 
vyměnit populistický a množstvím kauz obtížený Smer 
je reálná. Kdyby středopravicovému triu nestačila získa-
ná procenta, stále tu existovala možnost přibrat ještě jed-
nu stranu a sestavit vládu bez Ficova Smeru.

Středopravé strany se však staly obětí vlastní-
ho sebeklamu a nepřiměřených ambicí svých lídrů. 
Předseda Sietě Radoslav Procházka o sobě dokonce 
mluvil jako o potenciálním premiérovi. Okouzlený 
sám sebou a oslepený pochybnými průzkumy odmítal 
spolupráci s dalšími středopravými stranami.

Od toho okamžiku začal na pravici každý hrát sám na 
sebe. Středopravé strany sršely sebevědomím a vyžíva-
ly se ve vzájemné nevraživosti a urážkách (s výjimkou 

křesťanských demokratů, kteří se do vzájemných ataků 
nenechali vtáhnout). Výsledek se dostavil.

Kdyby se udělovaly ceny za schopnost rychle vyle-
tět nahoru a bleskově padnout na dno, musel by takovou 
cenu obdržet Radoslav Procházka. Navzdory obrov-
ským ambicím se jeho Sieť do parlamentu dostala jen 
tak tak. Jedinou možností jak zastavit střemhlavý pád, 
bylo nejít do vlády so Smerem. O to víc, že voliči Sietě 
chtěli změnu a Ficovu stranu odmítali. Vstup do koalice 
se Smerem pak logicky vnímali jako podraz. 

Pár dní po volbách tak následoval propad strany na 
politické dno. Dnes má Sieť preference už jen okolo dvou 
procent. Navzdory tomu na povolebním stranickém zase-
dání Procházka obviňoval všechny okolo a nebyl schopen 
žádné sebereflexe. Přitom je už dávno veřejným tajem-
stvím, že nikoho neposlouchá a o všem rozhoduje sám.



l

Na rozdíl od Sietě se propad 
křesťanských demokratů (KDH) dal 
čekat. Strana čím dál méně oslovo-
vala mladou generaci i střední vrstvy 
a spoléhala se na to, že stále existuje 
dost voličů, kteří ji budou volit kvů-
li značce. Avšak to, že se ani nedo-
stane do parlamentu, nečekal nikdo. 
Křesťanští demokraté nutně potřebují 
reformu a personální změny. Ale zdá 
se, že proměna na moderní křesťan-
skodemokratickou stranu evropské-
ho typu je nad jejich síly.

Strany Most a Sieť před volba-
mi sice váhavě, ale nakonec přece 
jen přislíbily, že se Smerem do vlá-
dy nepůjdou. Když je z toho někdo 
podezříval, podrážděně se ohra-
zovaly. Předseda Sietě Radoslav 
Procházka před volbami na otázku, 
zda vylučuje možnost vládnutí se 
Smerem, pro Tablet TV řekl: „Ano, 
můžu tak na této půdě učinit po stopr-
vé.“ Šéf Mostu Béla Bugár v prosinci 
na dotaz, kde se v jeho žebříčku prio-
rit nachází koalice se Smerem, odpo-
věděl, že „nikde“. Podobně i jeho 
stranická kolegyně Lucia Žitňanská 
tvrdila, že Most „si neumí představit 
vládu se Smerem právě kvůli zásadní 
hodnotové a programové odlišnosti“.

Stejně mluvili ještě krátce po 
volbách. Nápadně rychle však bylo 
vše jinak. Strany Most a Sieť se při-
daly ke Smeru a Slovenské národ-
ní straně a dokonce ani nevyčka-
ly, zda prezident Kiska nepověří 
někoho sestavením středopravico-
vé vlády (t. j. bez Smeru). Mnozí si 
tak oprávněně kladou otázku, zda 
současná vládní koalice nebyla už 
dohodnutá o hodně dříve. Všechny 
indicie naznačují, že ano.

Jistě, ani vláda Richarda Sulíka, 
jehož strana SaS skončila překva-
pivě na druhém místě a který jako 
zuřivý pes permanentně štěká pro-
ti utečencům a proklíná kancléřku 
Merkelovou, by nebyla řešením. 
Korektní řešení však existovalo:  
když nastane pat, je třeba znovu  

rozdat karty. Čili jediným dobrým 
východiskem byly předčasné vol-
by, v nichž mohly středopravé stra-
ny zmobilizovat své voliče, kteří 
náhle uviděli reálnou hrozbu nastu-
pujících fašistů.

Do předčasných voleb moh-
la vládnout úřednická vláda anebo 
mohl být vládnutím pověřen Smer, 
který by blížící se evropské před-
sednictví bezpochyby zvládl. To, že 
šéf Mostu Bugár neustále neprav-
divě tvrdil, že jít se Smerem byla 
jediná možnost (že se Procházka 
ke Smeru přidá, bylo jasné hned), 
jen dokazuje, že o byznys jde až na 
prvním místě. 

Strana Most měla na billboardech 
slogan „Charakter rozhoduje“. U něk-
terých politiků slova ztratila váhu už 
dávno, avšak po volbách se podobná 
hesla stala cárem papíru i u těch, kteří 
doposud reprezentovali slušnější část 
politického spektra. Když slova poli-
tiků nemají váhu, proč by jim měli 
občané věřit? Tento posun a prohlou-
bení nedůvěry k politikům znamená 
pro demokracii obrovské riziko.

Třeba však vyzdvihnout, že někte-
ří poslanci zvolení za Most a Sieť si 
zachovali čistou tvář. Dodrželi svoje 
předvolební sliby a kvůli nesouhla-
su se vstupem do vlády se Smerem 
vystoupili ze svých stran.

Po předložení vládního programu 
se strhla lavina kritiky. Tento program 
nepřináší žádné systémové změny a je 
na úrovni školní slohové práce. 

Obsazení ministerstev a zmíně-
ný program ukázaly, jaká je cena 
Mostu a Sietě. Most dostal darem 
fond na podporu kultury menšin, 
z něhož budou přitékat miliony do 
prostředí spřízněného s touto stra-
nou. A Sieť, která opustila svá klí-
čová témata školství a zdravotnic-
tví, se dostala k evropským fondům 
na ministerstvu dopravy, kam už 
nastoupil i stranický pokladník.

Jednou z před volbami nejvíce 
skloňovaných kauz byl nákup pře-
draženého CT přístroje, jejž zpro-
středkovala bývalá firma tehdej-
šího předsedy parlamentu Pavla 
Pašky (Smer). Kvůli aféře padla 
ministryně zdravotnictví a nakonec 
i samotný šéf parlamentu Paška. 
Začalo vyšetřování a několik osob 
bylo obviněno.

Po volbách prokurátor všechna 
obvinění zrušil. Jde o první skandál 
zasahující novou vládu. Rozkrádači 
státu jsou náhle čistí. Zase jednou fir-
ma napojená na daňové ráje a blízka 
vysoko postavenému členovi Smeru 
požívá ochranu od státu.

n  



l

Stejně tak policie zametá pod ko-
berec podezření týkající se zapojení  
špiček Smeru do milionových pod-
vodů s DPH. Nová vláda ještě ani 
nezačala pořádně fungovat a už se 
na její hlavu sype jeden skandál 
za druhým. Noví koaliční partneři 
Ficovy strany k tomu mlčí, nemluví 
ani o žádných změnách.

Přitom po čtyřech letech vlády 
Smeru by Slovensko důležité změny  
potřebovalo. Při pohledu na rozložení 
sil v koalici, na vládní program a ob-
sazení ministerstev je však jasné, že  
k nim nedojde.

Jediná podstatnější změna, o níž se 
mluví i v souvislosti s aférou Panama 
Papers, je zákon proti schránkovým 
firmám. Panama jen potvrdila, jak 
naléhavé je přijmout zákon, který by 
dovolil ucházet se o dotace a veřej-
né zakázky pouze podnikům, jejichž 
koncoví majitelé jsou známí a které 
nejsou napojené na daňové ráje.

Otázkou zůstává, zda potřebná le-
gislativa vůbec vznikne, případně jak 
bude vypadat. Neboť pohled na roz-
ložení sil v nové vládě a podlézání 
Mostu a Sietě Smeru mnoho nadějí na 
úspěch nedává. Možná bude vláda čty-
ři roky o změnách pouze mluvit, dokud 
nenakrmí spřízněné firmy, a legislativu 
začne měnit až před koncem volebního 
období. Překvapivé by to nebylo.

Bez účinných legislativních změn, 
bez důsledné práce příslušných orgá-
nů na národní úrovni a bez efektivní 
mezinárodní spolupráce budou státy 
i nadále tunelovány, politici korum-
pováni a občané okrádáni. Zejména 
tam, kde panuje mafiánský systém 
vytvářející z politiky a byznysu jed-
nu šedou zónu.

Robert Fico sice nakonec díky 
veletoči Sietě a Mostu svou třetí vládu 
sestavil, ale bezprostředně po volbách  

se musel cítit zle. Celé skupiny voličů 
obdaroval sociálními balíčky, a pře-
sto se jeho volební zisk oproti před-
cházejícím volbám výrazně propadl. 
Nepomohla mu ani silná protiuprch-
lická rétorika, jež posílila pouze 
nesystémové a protestní strany i neo-
fašisty. Smer se stal obětí svého před-
sedy. Na Ficově xenofobní vlně však 
nepochopitelně surfovaly také další 
strany. Ty, jež to nedělaly, v obavě ze 
ztráty voličů raději mlčely. 

Proevropský volič, který chce 
vidět Slovensko jako tvořivou sou-
část evropského společenství, a ne 
jako periferii, tak neměl z čeho vybí-
rat. Středopravé strany dostaly svého 
voliče do pasti. Za prvé, že nenabíd-
ly společnou alternativu vůči Smeru, 
a za druhé, že se svezly na Ficově 
protiuprchlické vlně a napodobovaly 
jeho rétoriku. I tento kamínek tvoří 
mozaiku jejich volebního fiaska.

Když se seje rozeštvávání, nesná-
šenlivost a xenofobie, výsledek se 
dostaví. Zasévali sice především 
Robert Fico a Richard Sulík, ale 
sklízíme teď na Slovensku všichni. 

To, že se v parlamentě potuluje 
Kotleba se svou bandou, je jistě ostu-
da. Nebezpečným důsledkem jejich 
zvolení je však i to, že povzbudilo 
primitivní tlupy vyholených hlav. 
Proto redukovat téma extremismu 
jen na počet fašistů v parlamentu, 
jak to dělá například jeden z opo-
zičních předáků Igor Matovič, je ne-
zodpovědné a krátkozraké.

Je pravda, že vlna radikalismu 
straší všude okolo. To však nemůže 
být ospravedlněním. Slovensko ješ-
tě není zralou demokracií, existuje 
zde navíc silné ľuďácké, revizio-
nistické a nacionalistické podhoubí, 
takže podobné úchylky nelze účin-
ně eliminovat, pokud voliči nemají 
hodnotově, programově a personál-
ně jasnou alternativu.

Bohužel, o Kotlebův úspěch se 
zasloužili i katoličtí biskupové. Ne-
jenže nedokázali odsoudit Ficovu 

nesnášenlivost, ale alibisticky mlče-
li ve chvíli, kdy někteří kněží veřejně 
Kotlebu podpořili.

Když v posledních čtyřech letech 
mnozí varovali před šířením strachu 
a agresivní protiuprchlickou rétori-
kou, vypadali jako naivní intelektu-
álové nevidící ohrožení slovenské 
kultury. Nyní se ti, co této rétorice 
přitakávali, diví, co se stalo a proč. 

Kotleba se nezrodil ze dne na 
den. Vzešel z prostředí, které se for-
movalo dlouhé roky. Chování vlády  
i opozice v uplynulých čtyřech letech 
vypustilo džina z láhve. Radikalizací 
rétoriky se nutně radikalizuje také 
atmosféra ve společnosti i politic-
ká scéna. Předhánění se v tom, kdo 
bude víc křičet proti uprchlíkům 
a proti Bruselu či Angele Merkelové, 
přineslo nezamýšlené, ale o to váž-
nější důsledky. Zlikvidovalo systém, 
jenž s námahou vznikal čtvrt století.

Ve veřejnosti hluboko zakořenila 
nespravedlivá paušalizace, že politi-
ka je špinavá, že v ní jde jen o peníze 
a moc a že všichni politici jsou stejní. 
Bohužel, noví koaliční partneři Smeru 
toto přesvědčení ještě více posilňují. 
Mohou horem dolem mluvit o stan-
dardních stranách, ale to, co dnes činí, 
nemá se standardním konáním nic spo-
lečného. Ve skutečnosti nezachraňují 
společnost před katastrofou extrémis-
mu, ale jen sami sebe. Reakce voličů 
ukazují, že veřejně potupený občan se 
dívá na tlačenici u koryta a cítí zděšení 
kombinované se zhnusením.

Každopádně se v politické sfé-
ře náhle uvolnil prostor pro jas-
nou demokratickou a proevrop-
skou politiku prosazující hodno-
ty, na nichž stojí liberální demo-
kracie. Pro politiku, ve které stačí 
dodržet slovo a mít charakter nejen 
na billboardech. Volič, jenž o tako-
vou politiku stojí, dnes nemá svého 
zástupce. V okamžiku, kdy ho bude 
mít, začne svítat na lepší časy.



l

Události, jež započaly v únoru 2014 na Krymu, spus-
tily mechanismus, který paradoxně může vést ke změně 
konjunkturního cyklu v Evropě, o které snili redakto-
ři a dopisovatelé polského exilového časopisu Kultura, 
když čekali na vnitřní otřesy v bývalém SSSR a na jeho 
rozpad. Jestliže k rozpadu SSSR došlo de iure v roce 
1991, dnes jsme svědky rozpadu SSSR de facto. 

Časopis Kultura vycházel v Paříži ve druhé polovině 20. 
století a ovlivnil celé generace Poláků. Pro polskou zahra-
niční politiku měl ten význam, že se mu povedlo zformulo-
vat zahraniční koncepci, která prokázala svou udržitelnost  
a jež byla po roce 1989 konsenzuálně přijatá polskými 
demokratickými stranami napříč politickým spektrem. 

Základní myšlenkou této koncepce, již všichni znají 
pod zkratkou ULB (Ukrajina, Litva, Bělorusko), je názor, 
že nezávislost Ukrajiny, Litvy a Běloruska je tím fakto-
rem, který přispívá k nezávislosti Polska. Naopak nadvlá-
da Ruska nad těmito národy otevírá cestu i k ohrožení pol-
ské suverenity. Protože „nezávislost v polském chápání 
znamená nezávislost na Rusku“, jak napsal novinář Juliusz 
Mieroszewski, jenž publikoval v Kultuře ty nejzásadnější 
texty týkající se nové východoevropské strategie. 

„Na otázku, zda existuje ukrajinský národ, odpovídá-
me: pokud by neexistoval a jednalo by se jen o ukrajin-
skou etnografickou masu, měli bychom jí pomoci dosáh-
nout národního sebeurčení. Proč a k čemu? Abychom 
neměli na východě problém s 90 miliony Velkorusů, 
posílených o 40 milionů ‚Malorusů‘,“ konstatoval na 
stránkách Kultury sovětolog Włodzimierz Bączkowski. 

Kromě toho, že okruh pařížské Kultury předpověděl 
rozpad SSSR, zastával na rozdíl od svých oponentů také 
názor, že pokud dojde k další válce v Evropě, nebudou její-
mi iniciátory země západní Evropy, jak se obávala polská 
emigrace a v co doufala emigrace ukrajinská, ale Rusko.

„Nezávislá Ukrajina bude neutralizovat ruské nebezpečí, 
čímž bude zároveň oslabovat efektivitu možného porozumě-
ní mezi Moskvou a Berlínem. To jsou intelektuální základy, 
na kterých stojí mé ‚ukrajinofilství‘,“ psal v Kultuře básník 
Józef Łobodowski. Těm krajanům, již se báli „hrozné poms-
ty“ ze strany Ruska, pokud by se sáhlo na Ukrajinu jakožto 
území ruských zájmů (analogie se současností je až zarážejí-
cí), Łobodowski vzkázal: „Ukrajina, která bude mít za sebou 

několik let nezávislosti, bude oříškem, který i pro Rusko bude 
těžké rozlousknout; bude to protiváha k eurasijskému obru. 
Mí kolegové se na vše dívají z perspektivy několika pováleč-
ných měsíců, ale já (Ó, jak nenapravitelný romantik!) na to 
tvrdohlavě hledím z perspektivy historické. (…) Oni se obá-
vají spojení mezi Berlínem a Kyjevem, přičemž zapomína-
jí, že spojení mezi Berlínem a Moskvou už funguje 200 let.“ 
Prostředí Kultury nechápalo Ukrajinu jen jako nárazníkovou 
zónu mezi Ruskem a zbytkem Evropy, ale jako klíč k Rusku, 
tj. klíč k jeho demokratizaci a míru v Evropě. 

Dopisovatelé Kultury se snažili přesvědčit Poláky 
o tom, že sny o Velkém Polsku či na druhé straně  
o dohodě s Ruskem jsou falešnými alternativami, které 
s racionálním řešením nemají nic společného. Oslabené 
Polsko nemůže vyhrát válku s Ruskem posíleným  
o národy, které Poláky z duše nenávidí. A z pozice slab-
šího jsou všechny snahy o dohodu rovněž marné, pro-
tože není žádný důvod, aby se Rusko vzdávalo ve pro-
spěch Polska byť jen jednoho metru čtverečního.

„Podstatou polsko-ruských vztahů,“ psal v roce 1970 
Mieroszewski, „bylo vždy soupeření, a my ho prohráli ne 
bezprostředně s Moskvou – ale na Ukrajině. Tehdejším 
východoevropským národům jsme nebyli schopni nabíd-
nout víc než vykořisťování a kolonizaci, a proto mluví 
Poláci o ‚jagellonské myšlence‘ s pietou, kdežto Ukrajinci  
a Litevci s odporem. My nevoláme po polsko-ukrajinské 
federaci a už vůbec nemluvíme o novém tažení na Kyjev. Ale, 
obrazně řečeno, porazit Moskvu můžeme jen na Ukrajině. 
(… ) Musíme ujistit Ukrajince a Litevce, že nemáme žádné 
územní nároky na Vilno či Lvov, ale rovněž, že tato města 
neobsadíme se zbraní v ruce ani v případě, kdyby se nám 
taková možnost naskytla. (…) Území je jen do určité míry 
známkou síly. Jsem hluboce přesvědčen, že pokud by Poláci 
za příznivých podmínek vzali Litevcům Vilno a Ukrajincům 
Lvov, pozice Polska by tváří v tvář Rusku zásadně zeslábla. 
Nejde o to získat Vilno nebo Lvov, ale o to získat si náklon-
nost Ukrajinců, Litevců a Bělorusů. V podstatě – ve srovná-
ní s minulostí – jsme dnes v lepší pozici, protože Ukrajinci, 
Litevci a Bělorusové nenávidí Rusy.“

Prosazovat tyto pro mnoho Poláků přímo kacířské myš-
lenky nebylo jednoduché. Většina představitelů polské emi-
grace čekala na chvíli, kdy se bude moci vrátit na tzv. Kresy, 
tj. území, o které Polsko přišlo po druhé světové válce,  



l

a zastávala heslo Polsko velké, nebo 
žádné. Ukrajince zase ve většině neo-
pouštěla nedůvěra vůči Polákům. 
Ostatně stejně jako Poláci ani Ukrajinci 
tehdy nehledali spojence u svých nej-
bližších sousedů.

V tomto smyslu se dnes situace 
začala měnit. Novou válku v Evropě 
opravdu začalo Rusko a zahájilo ji kde 
jinde než na Ukrajině. V zemi, kterou 
nazývalo bratrskou a se kterou podepsa-
lo spoustu mezinárodních smluv o spo-
lupráci, partnerství a strategickém spo-
jenectví. Polsko, a nejen ono, se začalo 
cítit více než ohroženo. Ukrajinu před 
ztrátou části jejího území a tisícovka-
mi obětí na životech neochránil ani tzv. 
mimoblokový statut, ani Budapešťské 
memorandum. Ochrání její sousedy 
článek 5 Washingtonské smlouvy? 

O koalici tzv. Mezimoří, jež by spo-
jovala státy mezi Baltským a Černým 
mořem, by tak vedle Polska mohly mít 

zájem nejen pobaltské země, ale rov-
něž státy jako Rumunsko či Turecko, 
které v posledních týdnech aktivizo-
valy spolupráci s Ukrajinou.

Ve svém posledním článku, který 
pojednává o Mezimoří, německý poli-
tolog Andreas Umland píše, že by se 
k tomuto bloku mohla připojit i Česká 
republika, Slovensko, Maďarsko a Bě- 
lorusko, „pokud se tam změní vnitro-
politická konfigurace“. 

Než se ale v těchto zemích vnit-
ropolitická konfigurace změní, moh-
ly by se zatím na toto téma začít 
konat aspoň intelektuální diskuse. 
Protože v ohrožení nejsou pouze 
Polsko a pobaltské státy. Pokud pad-
ne Ukrajina, jsme v ohrožení i my. 
V roce 1968 vjely sovětské tanky do 
Československa z území Ukrajiny. 

Je to zvláštní, ale i po šedesáti pěti 
letech platí, co řekl polský malíř a spi- 

sovatel Józef Czapski v roce 1951: 
,,Není to poprvé, kdy záchrana 
Evropy leží na bedrech odhodlaných 
osobností a národů, jež nechtějí umí-
rat. Jde jen o to nepřestat přemýšlet, 
nepřestat pracovat a nepoddat se pří-
zrakům, přízrakům strachu, magic-
kým praktikám, kterými sovětská 
propaganda zasypává svět a jejichž 
cílem především je, aby Evropa ztra-
tila pocit své pravdy, své potenciální 
síly. Říkám ‚magické praktiky‘, pro-
tože jak jinak nazvat tisíckrát omí-
laná hesla, jejichž lživost a nestoud-
nost již byly dávno prokázány, a pře-
sto nepřestávají zabírat? “

n  



l

Kdyby padla otázka, kdo za 
rozdělením společnosti stojí a kdo 
na něm nejvíce vydělal, odpověď 
bude v obou případech stejná: pre-
zident republiky Miloš Zeman. 
Když zhruba rok po svém zvolení 
čelil nebývalému propadu popula-
rity spojenému s izolací na politic-
ké scéně, využil svého politického 
talentu a svezl se na antiuprchlic-
ké vlně. Dnes je Zeman z hlediska 
veřejné podpory opět dominantní 
figurou. 

I když se naší zemi přímá vlna 
uprchlíků vyhnula, její mediální 
obraz vystrašil významnou většinu 
české veřejnosti. Objevilo se nové 
téma, které je z hlediska politické-
ho marketingu ekvivalentem zlaté-

ho dolu, tedy pokud jde o šanci pro 
bezostyšný populismus: problém 
sice zatím nemá na Českou repub-
liku žádný praktický dopad, ale je 
v médiích konstantně přítomný. 

Lidé vystrašení kombinací mig-
rační vlny valící se do Evropy a obec- 
né teroristické hrozby neměli k dis-
pozici nikoho, kdo by jim přesvědči-
vě nabídl jakoukoliv pozitivní vizi  
či alespoň odpovědi na nastalou  
situaci. Na takto otevřenou výzvu 
reagoval každý, kdo pro své poli-
tické ambice potřeboval výkonné 
palivo a nevadilo mu, že je poně-
kud nahnědlé. Lidé jako Okamura, 
Veleba nebo Sládek našli jak téma, 
tak publikum. Nejlépe ovšem situa-
ce využil právě Zeman.

Aniž by výše zmínění politici 
museli příliš aktivně vystupovat, spo-
lečnost se tváří v tvář migrační krizi 
sama rozdělila na dva nestejně vel-
ké póly. Na jedné straně vítězí strach 
vedoucí k odmítání jakékoliv pomoci, 
přičemž mnohdy jde i dál. Druhou stra-
nu představuje nadšené (a často zcela 
nekritické) „vítání“. Pozoruhodné je, 
že obě skupiny mnohdy zdůvodňují 
vlastní postoje reakcí na chování těch 
druhých. Zatímco malá část obyvatel 
drží vítací transparenty, aby tím čeli-
la či vyvažovala nepřátelskou reakci 
většiny, posiluje tím ještě víc nenávist 
a frustraci svých protivníků. Stojí za 
pozornost, že tento fakt si dosud ani 
jedna strana veřejně nepřiznala.

n



l

Jakýkoliv „střední proud“ nemá ve 
veřejné debatě důstojné zastoupení. Na 
názor, že migrační vlna obsahuje reál-
né bezpečnostní riziko a že obavy jsou 
na místě, reaguje tábor „vítačů“ takřka 
automaticky nějakou hanlivou nálep-
kou. Za zmínky o solidaritě, lidskos-
ti či odpovědnosti si člověk vyslouží 
totéž, tentokrát však od lidí z opačné-
ho tábora. A polarizace pokračuje.

Určitým symbolem rozporu ve spo-
lečnosti je oblíbené heslo na sociál-
ních sítích: „Uprchlíci nemůžou za vaše 
pos**ný životy“. Ten, kdo heslo použí-
vá, bohužel nechápe jeho reálný efekt. 
Ano, frustrace mnoha lidí má opravdu 
jiný zdroj než migranty. Pokud ovšem 
politické a mediální elity dávají důraz na 
kritiku či výsměch, místo aby ty reálné 
problémy diskutovaly či řešily, nemo-
hou se divit, že hněvu a strachu neubý-
vá. I když blogger z Letné nebo z Brna 
těžko vyřeší sociální potíže Bruntálska, 
má nepoměrně vyšší vliv na veřejnou 
debatu. Má proto i na výběr – zda chce 
rozpory a konflikty prohlubovat, nebo 
jim naopak čelit.  

Prezident Zeman se pasoval do 
role mluvčího většiny a zároveň 
menšinu systematicky zatlačuje do 
hranic „pražské kavárny“. Ve chvíli 
potřeby zahojit ponížení ze 17. lis-
topadu 2014, kdy ho dav vypískal  
a zahrnul syrovými vejci, se neváhal 
následující rok spojit s nejradikálněj-

šími antiuprchlickými aktivisty. Tím 
jim ovšem zároveň poskytl legitimi-
tu a normalizoval názory a vzorce 
chování, které byly ještě před něko-
lika lety nepřijatelné. Je dobře, že se 
v danou chvíli tomuto přístupu mno-
zí v čele s premiérem Bohuslavem 
Sobotkou postavili.

Zlatý důl populismu, jak bylo řeče-
no, přilákal mnohé. Ohlas a podpora  
u mnohých Čechů pak potvrdil, že jde 
o nevyužitý politický kapitál. Různé 
skupiny o něj projevily zájem, což 
vedlo ke konkurenčnímu boji, a potaž-
mo i k radikalizaci. Každý reprezen-
tant antiimigrantských postojů našel 
své místo na ose od nejtvrdšího až po 
umírněné. Stručně řečeno, spektrum 
začíná u Adama B. Bartoše, vede přes 
Konvičku, Okamuru k původnímu 
Úsvitu a končí u Miloše Zemana. Je-
li ovšem posledně jmenovaný se svý-
mi výroky v rámci tohoto spektra ten 
nejmírnější, je zřejmé, že naše společ-
nost má velký problém.

Výsledkem nejsou jen šibenice 
či odkazy na kalašnikov, které se na 
demonstracích a v diskusích objevu-
jí. Koncem dubna se několik kaváren  
a podniků stalo terčem sprejerských 
útoků, které měly jednoznačnou neona-
cistickou symboliku. Vinu za to pocho-
pitelně nesou konkrétní pachatelé,  

nikoliv politici či aktivisté. Souvislost 
s radikalizací veřejné debaty a konkrét-
ně i s kavárnou jako symbolem „nepří-
tele národa“ je nepřehlédnutelná. 

Existují dva významné nástroje, 
jak tomuto vážnému problému čelit. 
Prvním z nich je racionalizace veřej-
ného prostoru – tedy to, aby se co nej-
více hlasů soustředilo na reálné pro-
blémy a jejich možná řešení. Politická 
korektnost je na místě jen potud, týká-
li se formy. Budou-li významní aktéři 
(politici, novináři, publicisté či aktivis-
té) některá témata či informace potla-
čovat, přesouvají je de facto do rukou 
lidí, kteří jich zneužijí.

Druhým a významným nástrojem 
je hodnotový rámec. Naše společnost 
stojí na určitých hodnotách a je para-
doxem, že se na ně nyní odvoláva-
jí ti, kdo je buď nechápou, nebo nere-
spektují. Respekt k domácímu i mezi-
národnímu právu, solidarita či soucit, 
ale také zodpovědnost nejsou prázdná 
slova. Apel na tyto hodnoty je ovšem 
problematický ve chvíli, kdy nejsou 
respektovány obecně – a nikoliv pou-
ze v souvislosti s migrační krizí. Při 
řešení radikálně rozdělené společnos-
ti se bohužel nelze utěšovat, že zmizí, 
až vlna uprchlíků z jakýchkoliv důvo-
dů opadne. Džin vypuštěný z lahve se 
totiž jen velmi těžko vrací zpátky. 

Bohuslav Sobotka představuje klasického stranického 
funkcionáře. Lidé jeho typu jsou pro chod každodenní poli-
tiky důležití. Sobotka se snaží hledat kompromis, nevadí mu 
vysedávat na nezáživných schůzích a jednáních, k lidem se 
chová slušně. Chce dělat klasickou parlamentní politiku, 
bez níž liberální demokracie nefunguje. Jenže doba, kdy je 
demokracie u nás ohrožována zevnitř i zvenčí, si žádá lídra, 
který se v zásadních věcech nebojí jít do střetu i za cenu, že 
tím riskuje svou politickou kariéru. Tento požadavek sou-
časný český premiér a šéf ČSSD nesplňuje. O to více udi-
vuje, když někteří středopravicoví voliči zvažují taktickou 
volbu levicového Sobotky v naději, že bude schopen čelit 
duu Zeman-Babiš účinněji než oslabené pravicové strany.

Sobotkovi příznivci často zdůrazňují, že je bytost-
ným demokratem. Možná to tak opravdu bude, ale svým 
nejednoznačným přístupem k Babišovi a Zemanovi 
liberální demokracii de facto demontuje. Začal s tím 
už v létě 2013, kdy coby stranický předseda ustoupil 
tlaku čerstvě zvoleného prezidenta Zemana na ČSSD, 
aby v hlasování o důvěře podpořila ve Sněmovně vlá-
du Jiřího Rusnoka. Tu si Miloš Zeman najmenoval bez 
ohledu na parlament. Jednalo se o bezprecedentní útok 



l

na naše ústavní zvyklosti a práv-
ník Sobotka to dobře věděl. Také to 
veřejně hlásal a v rozhovorech pro 
média logicky zdůvodňoval, proč 
by sociální demokracie neměla pro 
Rusnokův kabinet hlasovat. Jenže 
v momentě, kdy Bohuslav Sobotka 
zjistil, že se ocitl ve vedení strany 
se svým názorem v menšině, bez 
boje se vzdal a sám před rozhodu-
jícím jednáním stranické kolegy 
vyzval, aby na prezidentovu vzdo-
rovládu kývli. Takhle událost nejlé-
pe vypovídá o totálním Sobotkově 
pragmatismu.

Sobotkův veletoč měl totiž jedi-
né vysvětlení. Blížily se parlamentní 
volby a on jako předseda podle pre-
ferencí nejsilnější strany snil o pre- 
miérském křesle. Pouze souhrou 
náhod se Sobotkovi tento sen splnil, 
a to navzdory neočekávaně slabému 
volebnímu výsledku ČSSD. Přežít 
vnitrostranickou vzpouru mu pomo-
hl i Andrej Babiš, který Bohuslava 
Sobotku podpořil nejspíše z vypočí-

tavosti. Věděl, že své zájmy bude ve 
vládě prosazovat snáze proti smířli-
vému Sobotkovi, než kdyby se musel 
přetahovat s nějakým ranařem typu 
Jiřího Paroubka.

Po volbách v roce 2013 nešlo se-
stavit žádnou smysluplnou vládu. 
Koalice ČSSD, ANO a KDU-ČSL se 
tudíž jevila jako nejméně špatné ře-
šení. Kromě jiného proto, že se zdálo 
nutné svázat Babiše vládní odpověd-
ností. Jako finančně zajištěný antisys-
témový politik by totiž v opozici mohl 
vyrůst do obludných rozměrů. Jenže 
taktika „spoutat ruce“ populistické-
mu oligarchovi účastí ve vládě nevy-
šla, a je to do značné míry i premiéro-
va vina. Babiš všechny zaskočil, když 
vystupuje na politickém jevišti v dvoj-
roli – chvíli jako vládní a chvíli jako 
opoziční politik (proti „Matrixu“). 
Značná část společnosti mu bohužel 
podobné kejkle stále baští. 

Za to Bohuslav Sobotka samo-
zřejmě nemůže. Co mu však vyčítat  

lze, že sice kritizuje Babišův střet 
zájmů a jeho aféry, ale u slov to kon-
čí. Babiš za necelé tři roky na postu 
ministra financí překročil již něko-
likrát hranici, na níž končí liberální 
demokracie, a „bytostný demokrat“ 
Sobotka s ním bez problémů vládne 
dál. A netřeba pochybovat o tom, že 
pokud příští volby dopadnou stejně 
jako minule a Sobotkovi pro udržení 
premiérského postu nic jiného 
nezbyde, znovu vstoupí do koalice 
s Babišovým ANO. Trochu se navíc 
zapomíná, že zachránce demokra-
cie Sobotka ještě v nedávné minu-
losti plánoval vládnout s podporou 
komunistů. 

Část liberálních voličů obhajuje 
svou současnou sázku na Sobotku 
jeho prozápadním kursem v zahra-
niční politice. Jistě, ve srovnání 
s prezidentem Zemanem neskrý-
vajícím zalíbení pro nedemokra-
tické režimy na Východě vypadá 
Sobotka jako proamerický jestřáb, 

n  



l

Hlavní proud ruského informačního boje je založený 
na myšlence, že se Spojené státy snaží ovládnout svět 
a jen Rusko je dokáže zastavit. Ruští politici a noviná-
ři často argumentují, že informační bitvy jsou nezbytné 
pro ruskou či euroasijskou civilizaci k potlačení „infor-
mační agrese od atlantické civilizace vedené USA“. 

Ruskou informační válku je potřeba vnímat v kon-
textu vojenské doktríny z roku 2014. Rusko v ní dekla-
ruje snahu změnit stávající mezinárodněbezpečnostní 
uspořádání ve světě. Doktrína změnila dosavadní vní-
mání Západu a otevřeně vnímá NATO jako hrozbu. 
Definovala i nový typ válčení – tzv. nelineární konflikt 
známý spíše jako hybridní válka. 

Právě v něm hraje informační válka zásadní roli. 
Doktrína vyzdvihuje její význam v počátečních fázích 
konfliktu, neboť je možné oslabovat schopnosti pro-
tivníka, aby nemohl kontrolovat domácí situaci, a 
zároveň vyvolávat dojem, že se nic neděje. V počá-
tečních fázích konfliktu nedochází k přímým útokům 
na vojenskou či civilní infrastrukturu, ale k manipula-
ci s veřejným míněním. Společnost má být ovlivněna 
zkreslováním faktů, šířením vymyšlených a zmanipu-
lovaných informací, lobbováním nebo vydíráním. 

Rusko v této válce naplno využívá rozvoj nových 
médií. Hojně využívaným nástrojem je internet, pro-
tože se zde nejhůře ověřují fakta a zdroje. Zároveň tam 
lze efektivně skrývat pravou identitu a provádět veške-
rou činnost v podstatě beztrestně. Ruské tajné služby 

na internetu již delší dobu používají zdánlivě serióz-
ní politicko-expertní platformy, ze kterých často citují 
západní média. Navíc jejich úsilí podporují sympati-
zující nebo placení západní komentátoři.

Jak lze vyčíst z výročních zpráv českých tajných 
služeb, i na našem území dlouhodobě působí pod 
diplomatickým krytím několik desítek ruských zpra-
vodajských důstojníků. Ti jsou doplňováni dalšími 
zpravodajci, kteří do České republiky přijíždějí jako 
podnikatelé, akademici, novináři, turisté nebo kvalifi-
kovaní odborníci.

Ačkoliv ruská strana veřejně deklaruje, že u nás 
není nic, o co by mohla ruská špionáž stát, zajímá 
se především o energetiku a oblast vědy a techniky. 
Ruské zpravodajce pochopitelně také zajímají pomě-
ry v české armádě, vazby na NATO nebo EU a další 
otázky spojené s bezpečnostní politikou České repub-
liky. Kromě toho se například aktivně pokouší o získá-
ní kontroly nad ruskojazyčnou komunitou, kterou lze 
dále využít pro špionážní činnost. 

Aktivní získávání informací je ovšem pouze část 
činností, které zde Rusko provádí. Další podstatnou 
aktivitou je budování přístupových a vlivových sítí. Za 
tím účelem jsou rozvíjeny vztahy s důležitými novi-
náři, členy parlamentních politických stran, státními 
úředníky, lobbisty nebo různými aktivisty a nevládními  

což jen přiživují jeho zaoceánská 
vystoupení plná odkazů na Václava 
Havla. Jenže i tady je třeba restarto-
vat paměť. V roce 2014, kdy vrcho-
lila ruská agrese na Ukrajině a neby-
lo vůbec jasné, kde se Putinův režim 
při svém výboji na Západ hodlá 
zastavit, se Sobotka nebyl schopen 
Ukrajinců pořádně zastat a hlasitě se 
obával o náš export do Ruska. 

U Sobotky se pravděpodobně 
nejednalo přímo o strach z Vladimira 
Putina, spíše u něj v té chvíli vítě-
zily obavy, aby se ve své straně 
zase neocitl v menšině. V ČSSD 
totiž existuje silné postkomunis-
tické křídlo, které z definice trpí  

příchylností ke Kremlu. Tím se 
dostáváme k jednomu reálnému 
riziku, které s sebou hlasování na 
Bohuslava Sobotku nese. Pokud by 
začal akcentovat ostře prozápadní 
směr, strana se ho taky může rych-
le zbavit. Vzpomeňme si, jak mno-
zí v roce 2002 takticky volili ČSSD 
kvůli Vladimíru Špidlovi, jenž se 
distancoval od opoziční smlouvy  
a působil dojmem slušného politika 
– tak jako Sobotka. Ovšem dva roky 
po volbách se ČSSD Špidly zbavila 
a do premiérského křesla se postup-
ně dostali Stanislav Gross a Jiří 
Paroubek. Druhý jmenovaný pak bez 
problémů v parlamentě prosazoval 
zákony ve spolupráci s komunisty.  

Taktizující středopravicový volič 
by tedy neměl vybírat stranu pouze 
podle lídra, ale měl by rovněž hledět 
na lidi kolem něj. 

Každý se může změnit. Třeba 
v sobě Bohuslav Sobotka najde sílu 
bránit liberální demokracii a pro-
západní směřování země i za cenu 
rizika konce vlastní kariéry. Pokud 
se však hodlá stát důvěryhodným 
lídrem demokratického tábora,  
jen plamenné projevy u příležitosti  
17. listopadu mu stačit nebudou. 
Zatím jsou to z jeho strany pouze 
slova, slova, slova.



l

organizacemi. Jako příklad je možné uvést nedávnou 
návštěvu komunistických poslanců Zdeňka Ondráčka 
a Stanislava Mackovíka v ukrajinském Doněcku, který 
kontrolují proruští povstalci. 

Podobné kontakty ale Rusko udržuje i s opačnou částí 
politického spektra. S ruskou ambasádou měli dobré styky 
také představitelé krajně pravicové Národní demokracie 
Adam B. Bartoš a Ladislav Zemánek. Prostřednictvím zís-
kaných kontaktů ruští zpravodajci působí na české občany, 
kteří jim následně vědomě či nevědomě pomáhají.

Samostatnou kapitolou je mediální prostor. Rusko si 
uvědomuje poměrně silnou protiruskou orientaci české 
společnosti díky zkušenostem z dob totality, proto pod-
poruje české prorusky orientované organizace a jednot-
livce s jejich projekty. Tyto subjekty českému publiku 
tlumočí ruské zájmy, navzájem se podporují a vytváří tak 
dojem, že jde o přesvědčení českých spoluobčanů.

I v českém prostoru jsme tak zásobeni ohromným 
množstvím fám, mýtů či konspirací, které mají ruský 
rukopis. V minulosti to byla například kampaň proti 
radaru v Brdech, nyní mezi hlavní témata patří migrač-
ní krize, otázka islámu, válka na Ukrajině nebo fungo-
vání Evropské unie.

Cílem všech aktivit prováděných na našem území 
je vykreslení Ruska jako spřátelené země, prosazování  
a ochrana ruských ekonomických a politických zájmů (čas-
to na úkor skutečných českých zájmů), podrývání důvěry 
české veřejnosti vůči demokratickému politickému zříze-
ní, spojencům a celkově vyvolání napětí ve společnosti. 

Po 25 letech od konce studené války jsme si díky 
členství v Evropské unii a NATO zvykli, že žijeme v 
bezpečném prostoru, kde nám nic nehrozí. Můžeme 
se svobodně rozhodovat, vyjadřovat, demokraticky 
si volit své představitele. Máme svobodný přístup ke 
vzdělání i k informacím. To vše můžeme ale postupně 
ztratit, pokud si nedáme pozor, jaké informace k sobě 
necháme pronikat. 

Čelit informační válce není jednoduché, vyžaduje 
nemalé úsilí, ale je možné. Napříč evropskými státy 
vznikla řada iniciativ a struktur, které se snaží s ruskou 
informační kampaní bojovat. Vyhledávají dezinforma-
ce, odhalují jejich původ a objasňují způsoby případ-
ného zkreslení. Jak tedy bojovat proti ruské informač-
ní válce? Stačí nevěřit všemu, co slyšíme a vidíme, 
kriticky uvažovat a dávat si věci do souvislostí.

n



l

Rumunsko je pro nás Čechy exotickým turistic-
kým cílem. Jakousi snadno dostupnou divočinou, kde 
v několika vesnicích žijí potomci českých osadníků,  
a zároveň zemí, s jejíž pomocí si zvedáme naše národ-
ní sebevědomí: ujišťujeme se, že patříme k té „lepší“ 
východní Evropě. Tedy k té střední, která už je jen krů-
ček od Západu. 

Rumunsko skutečně mělo méně štěstí než české 
země. Známí jsou především jeho hrůzovládci, ať už 
to byl krutý panovník Drákula, známý pod poetickým 
jménem Vlad Napichovač, nebo jeho o několik stole-
tí později žijící, ale neméně tvrdý dědic, komunistický 
pohlavár Nicolae Ceaușescu. Rumunům několik sto-
letí vládli Turci, lépe se jim však vzpomíná na Velké 
Rumunsko, které ovšem nechvalně proslulo bojem po 
Hitlerově boku. Ani pád komunismu nebyl tak same-
tový jako v Československu, boje v ulicích a popra-
va Ceaușesca a jeho ženy zanechaly pachuť v ústech, 
podpořenou i nepříliš úspěšnou ekonomickou transfor-
mací. Na čem tedy zakládat svou identitu v zemi, která 
ve svých dějinách zažila hlavně „prach a krev“?

Křivolakou cestu rumunských dějin a obtížnost, 
s níž se v ní hledají záchytné body, zrcadlí hlavní měs-
to. „Bukurešť vyhořela každých pár desítek let a zno-
vu vstávala z popela, pokaždé jiná. Riziko a dočasnost 
jsou vryty do života tohoto města. Jednou za několik 
desetiletí zbaví zemětřesení zdejší prostor neduživých 
objektů a lidí, kteří mají smůlu. Ale prach a krev se 
dají smýt, špína se dá oškrábat a už je možné naná-
šet novou vrstvu, novou masku, převlékat se, přivlast-
ňovat si a půjčovat si totožnost.“ Rejmer nás provází 
po nedávné historii a současnosti ve třech oddílech, 
z nichž první se zaměřuje na komunistické Rumunsko, 
prostřední, útlý na meziválečné období a poslední na 
dnešní problémy hlavního města. 

Nejedná se ale o suchopárný historický výklad nebo 
politologickou studii. Žánr literární reportáže, českým 
čtenářům dobře známý od Mariusze Szczygieła, ale nově-
ji také od Wojciecha Tochmana, Lidie Ostałowské, Pawła 
Smoleńského nebo Wojciecha Szabłowského, umožňu-
je představit Bukurešť v jazykově brilantních a vtipných 
obrazech skládajících podobiznu zajímavého, ale vel-
mi nesourodého města. V českém prostředí měla polská 
spisovatelka štěstí na překladatelku. Jarmila Horáková 
je zároveň polonistka a rumunistka a s touto kombina-
cí oborů se stala ideálním prostředníkem. Bukurešť. 

Prach a krev se tak řadí k dalším zajímavým knihám pol-
ských reportérů, které vydává nakladatelství Dokořán  
a Jaroslava Jiskrová – Máj. 

Přestože se na mnoha místech budeme bavit nebo nás 
nadchne trefná metafora, zkratka či pointa a okouzlí poe-
tické odkazy k národním mýtům a legendám, reportér-
ka se rozhodně nevyhýbá obtížným kapitolám z rumun-
ské historie. Naopak, první část věnovaná komunistic-
ké totalitě je často mrazivá. Scény z věznic a výslechů 
se prolínají s propagandistickou lží nebo neuvěřitelným 
příběhem stavby Lidového domu, kvůli níž nechal dik-
tátor Ceaușescu srovnat se zemí nejstarší, nejkrásnější 
a nejcennější část Bukurešti. Silnou kapitolou je i repor-
táž věnovaná sociálnímu inženýrství a rodinné politice 
komunistického státu: v rámci vlastenecké povinnosti 
mají mít ženy co nejvíce dětí. Vládce potřebuje dělní-
ky. Téma zákazu potratů a hovor o generaci nechtěných 
dětí, která nakonec paradoxně svého „velkého otce“ 
svrhla, je dodnes v mnoha rodinách tabu. Téma otevřel 
film 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny Cristiana Mungia (2007), 
jeden z řady pozoruhodných filmů v současné době vel-
mi zajímavé rumunské kinematografie.

 Právě úspěchy rumunských filmů dobře odrážejí 
paradoxy dnešního Rumunska: tvůrci si je musí doslo-
va vybojovat, státní podpora je prakticky nulová. Přesto 
se podílejí na proměně „rumunské značky“. Země pře-
stává být synonymem chudoby, ale ukazuje, že je živá 
a kreativní. Stejně jako Bukurešť – skoro všechna čistá 
a úhledná evropská města jsou oproti ní vlastně nudná. 
Dnešní Bukurešť je chaotická a proměnlivá. Je slepená 
z nesourodých částí a obyvatel. Mladí hipsteři se potká-
vají se stařenkami ve vesnických šátcích. Je to měs-
to okázalé i chudé zároveň. A je jednoduché se v něm 
ztratit. Bukurešť vám nic nedá zadarmo. Potvrzuje to  
i místní kolorit – smečky opuštěných psů žijících na uli-
ci. Budí soucit i hrůzu. „V létě se mi zdálo, že voříš-
ci jsou pány a vládci Bukurešti. V zimě jsem pochopi-
la, že ty ploužící se stíny na rozechvělých tlapách jsou 
nejslabším článkem města,“ píše se v knize. Proměna 
z tyrana v oběť je snadná a rychlá – to poznali v rumun-
ských dějinách lidé i psi.

 Bukurešť je však především dynamická. Teprve nyní 
nabírá dech a začíná směřovat po cestě, na níž jiné post-
komunistické státy udělaly řadu chyb, ale mají ji za sebou. 



l

„Teprve teď se v Rumunsku začíná 
tvořit občanská společnost,“ říká býva-
lý ředitel Českého centra ve Varšavě 
René Kubášek. V rumunské metro-
poli to vře a nezbývá než doufat, že 
současná generace ukáže, kolik ener-
gie v sobě jejich země skrývá. Polská 
reportérka svou zkušenost shrnuje tak-
to: „Bukurešť je stejnou měrou tragic-
ká i komická, občas drobné příhody 

začínají jako komedie, pak kvapem 
nabírají rysy tragédie a nakonec se 
vryjí do paměti jako fraška.“ Podobné 
příběhy známe ze střední Evropy vel-
mi dobře. Sama Margo Rejmer, kte-
rá debutovala románem Toximie, žije 
v současné době v Albánii a chys-
tá další knihu, věnovanou této ješ-
tě méně známé a mnohem divočejší 
zemi, než je Rumunsko. 

n



l

Evropský středověk si vysnil ideálního panovníka. 
Ten měl dbát o rozvoj křesťanské víry a být sám zbož-
ným člověkem. Měl být nejvyšším ochráncem sociálně 
slabších – chudých, vdov a sirotků. Měl být také spra-
vedlivý, trestat viníky, ale zároveň se chovat velkoryse 
ke svým nepřátelům. 

Humanistické a renesanční ideály postupně vytlačo-
valy ideál panovníka-bojovníka a požadovaly panovníka-
vzdělance. Karel IV. (1316-1378) tyto nároky splňoval. 
Byl intelektuálem, téměř platónským ideálem filosofa na 
trůně. Ovládal pět jazyků (češtinu, němčinu, francouz-
štinu, italštinu a latinu) slovem i písmem, sbíral ostat-
ky svatých, vyžíval se v mystice a symbolice, diskutoval 
s papeži i předním evropským básníkem Petrarcou. 

Většina jeho převratné státnické činnosti pochází 
z let 1347-1349, tedy z krátké přestávky v bojích o řím-
ský trůn s šlechtickým rodem Wittelsbachů, který vládl 
například ve Falci a v Bavorsku. Karel tehdy sepsal nový 
korunovační řád a zadal vytvoření Svatováclavské koru-
ny, kterou se nechal v září 1347 korunovat českým krá-
lem. Tento diadém se stal i právnickou osobou, jež pro-
pojovala Čechy, Moravu, Slezsko, Horní Lužici – tedy 
země Koruny české. Na jaře 1348 založil „Otec vlasti“ 
Nové Město pražské a vysoké učení, dnešní Univerzitu 
Karlovu. V létě téhož roku byl položen základní kámen 
majestátní pokladnice korunovačních klenotů, hradu 
Karlštejna, který byl dostavěn až v roce 1357. Český král 
upřel svůj zrak i na Moravu, kde reformoval zemské des-
ky (předchůdce dnešního katastru nemovitostí) a jmeno-
val nového zeměpána, svého bratra Jana Jindřicha. Ten 
se stal moravským markrabětem v prosinci 1349. 

V padesátých letech Karel sklízel úspěchy na mezi-
národním poli – zakoupil Horní Falc, věnem získal svíd-
nické a javorské knížectví (tím bylo celé Slezsko české), 
povýšil lucemburské hrabství na vévodství, podnikl řím-
skou jízdu, při níž byl papežem korunován na římské-
ho císaře. Coby novopečený císař se dal do státopráv-
ních reforem: zatímco v Čechách neuspěl, pro Svatou říši 
římskou vydal v roce 1356 Zlatou bulu Karla IV., která 
platila až do zániku tohoto státního útvaru v roce 1806. 
Jednalo se o důležitý dokument, jenž především stanovo-
val pravidla volby císaře.

V roce 1364 Karel zakoupil Dolní Lužici, na počát-
ku 70. let kombinací vojenského tažení, diplomacie  
a peněz získal Braniborsko s druhým kurfiřtským hla-
sem. Disponoval tak dvěma hlasy volitelů římského 

krále ze sedmi. I díky tomu se mu ještě za svého života 
podařilo zvolit římským králem syna Václava IV.

Ne vždy byl ovšem Karel IV. úspěšný: trvalé trápení 
měl s českou šlechtou, které nedokázal vnutit podřízeněj-
ší státoprávní roli. Krátce dokonce válčil s Rožmberky, 
především ovšem nedokázal prosadit zákoník, který zná-
me jako Maiestas Carolina (přesnější název je Codex 
Carolinus). V něm se pokusil přenést zákonodárnou moc 
ze šlechty, která vytvářela právo na zemském soudu, 
na panovníka. Aby si Karel IV. zachoval tvář, tvrdil, že 
zákoník shořel, ačkoliv se nám zachoval dodnes v rožm-
berském opisu. Panovník se pak již nepokoušel měnit 
vnitřní ústrojí českého státu a důvěřoval spíše duchov-
ním osobám, které mnohem častěji než šlechtu pověřoval 
různými úkoly, hlavně diplomatickými poselstvy. 

Karel IV selhal také ve výchově svého prvorozené-
ho syna, výše zmíněného Václava IV. Zatímco Karel byl 
svým otcem Janem Lucemburským „hozen do vody, aby 
se naučil plavat“, když musel jako teenager řešit vel-
mi nestabilní panství Lucemburků v severní Itálii, syna 
Václava až rozmazloval a umetal mu cestu ke vládě. 
Není divu, že vytoužený dědic namísto vysoké politiky 
vyhledával raději alkohol, prostitutky nebo ticho lovec-
kých hvozdů. 

„Otec vlasti“ uměl být také pragmatickým cyni-
kem. V roce 1350 využil existence falešného brani-
borského markraběte Waldemara (ten pravý zemřel 
v roce 1319), aby znesnadnil Wittelsbachům drž-
bu Braniborska a odradil je od snahy zpochybňovat 
jeho říšský titul. Lžiwaldemara Karel prohlásil za pra-
vého a dokonce i vojensky podpořil. Poměrně úspěš-
ného podvodníka český král opustil v okamžiku, kdy 
Wittelsbachové vrátili říšské korunovační klenoty  
a uznali Karla římským králem. 

Novopečený římský král měl na svědomí i cynismus 
ve vztahu k židům. V letech 1348-1350 Evropou obchá-
zel mor, který byl často dáván za vinu právě židům. 
I z toho důvodu se na ně chystaly pogromy. Ačkoliv 
si toho byl Karel dobře vědom, daroval Ludvíku 
Braniborskému z rodu Wittelsbachů tři nejlepší židov-
ské domy v Norimberku – ještě za života jejich majite-
lů, který pak ovšem zákonitě netrval dlouho. Toto cho-
vání nebylo z Karlovy strany ojedinělé, privilegií na 
židovský majetek udílel v té době více. 



l

Přes to všechno z našich krá-
lů ideálu dobrého panovníka Karel 
IV. odpovídal zřejmě nejlépe. Byl 
si ovšem nároků, které měl z hledis-
ka všeobecného mínění jako ideál-
ní panovník splňovat, dobře vědom. 
Proto nechával tvořit propagandu, 
která ho líčila v pozitivním světle  
a zamazávala to negativní. Panovník 
postupně inicioval vznik čtyř kronik. 
Ani s jednou z nich nebyl příliš spo-
kojen, a tak nejlepším příkladem jeho 
důrazu na marketing bylo vytvoře-
ní vlastního životopisu (Vita Caroli). 
Zde sám sebe vykresluje jako člově-
ka obdařeného Boží přízní, jeho pro-
tivníci jsou zde naopak představe-
ni jako bezbožníci, jimž Hospodin 
zázraky naznačuje, že jednají chyb-
ně. Karel se zde označuje za zbožné-

ho a spravedlivého panovníka, kte-
rý je zároveň i dobrým hospodářem, 
spasitelem pro zuboženou zemi.

Zatímco ve vzpomínkách ovlivně-
ných husitskou revolucí byl Václav 
IV. chápán negativně (katolíky kvů-
li tomu, že svojí liknavou politikou 
umožnil vznik husitského reformní-
ho hnutí, husity pak kvůli tomu, že se 
k nim navzdory počátečním sympa-
tiím nepřidal), Karel IV. byl pro obě 
strany dobrým králem, za jehož vlá-
dy panoval v zemi klid a který stál 
zdánlivě po jejich boku. V politice 
a diplomacii se totiž opíral o vysoké 
hodnostáře katolické církve a součas-
ně podporoval reformátory – Husovy 
předchůdce – Konráda Waldhausera 
a Jana Milíče z Kroměříže. Právě 
Milíčův případ je krásným dokladem 
Karlovy velkorysosti. Ač kazatel ote-
vřeně o císaři tvrdil, že je Antikristem, 
až na krátké uvěznění svůj život prožil  

pokojně, aniž by se zařadil do pante-
onu husitských mučedníků zabitých 
„tyrany a Antikristy“.

 Karlova pověst krále, který přiná-
ší zemi klid a blahobyt, přežila husit-
ské období, vládu Habsburků i bouř-
livé 20. století. V současné době je 
mezi českými intelektuály akcentován 
především Karlův evropský rozměr, 
ačkoliv  mezi německými historiky 
je chápán spíše jako slabý panovník, 
který místo zájmů Říše dbal o České 
království. Nicméně z českého pohle-
du byl Karel skutečně velkým diplo-
matem i spravedlivým panovníkem, 
za jehož vlády se království nacháze-
lo v rozkvětu a blahobytu. Vše navíc 
dokázal obratně prodat veřejnosti. 
Není tudíž divu, že právě on na počát-
ku třetího tisíciletí zvítězil v anketě 
hledající největšího Čecha.

n  



l

Poválečné události začaly i skon-
čily nešťastně. Na začátku byl vál-
kou poničený stát chystající odsun 
Němců. Osvobozená země se z vděč-
nosti orientovala na Sovětský svaz. 
Z jednání v Moskvě vzešel politický 
systém tzv. lidové demokracie, tedy 
demokracie hodně omezené. První 
československá vláda byla ustavena 
pod sovětským dohledem a svobod-
né, i když okleštěné volby se kona-
ly teprve v květnu 1946. Zvítězili 
v nich komunisté (v české části, na 
Slovensku to byla Demokratická 
strana), kteří o necelé dva roky poz-
ději, v únoru 1948 dokonali mocen-
ský převrat, na nějž demokratický 
tábor v čele s nemocným preziden-
tem Edvardem Benešem nedokázal 
adekvátně zareagovat.

Poválečná atmosféra volala po 
pomstě Němcům a zajištění obra-
ny vůči nim. Stalin jako jediný sou-
hlasil s nekompromisním odsunem 
Němců, a tím si získal preziden-
ta Beneše, který chtěl zabránit rizi-
ku dalšího Mnichova. Stejný motiv 
měli i národní socialisté. Například 
Prokop Drtina ještě 24. února 1948 
tvrdil vedení své strany, že „nejdů-
ležitější záruka bezpečnosti spočívá 
v úzké spolupráci se SSSR“. Tento 
úzký vztah však nakonec vedl jen 
k další totalitě.

Ruské zájmy u nás dnes stejně 
jako před Únorem 1948 hájí přede-
vším komunisté, k nimž se přidá-
vají poslední dva čeští preziden-
ti Klaus a Zeman. Přes internet se 
valí ruská propaganda namířená pro-
ti Evropské unii, která prý připravuje 
evropské státy o svobodu. Což tvrdí 
stát, jenž upírá svým občanům dale-
ko více svobod a mimo jiné okupuje  

ukrajinský Krym. Naštěstí se dnes 
nacházíme v lepší pozici než po vál-
ce. Hlavní české politické strany 
s výjimkou zmíněné KSČM nejsou 
výslovně proruské a média mohou 
psát o Putinově Rusku bez cenzury.

Komunisté vyvažovali londýn-
skou exilovou vládu vlastním exi-
lem v Moskvě. Společným jedná-
ním v Moskvě v  březnu 1945 byla 
vytvořena vláda Národní fronty. 
To byl svazek hlavních politických 
stran, které měly alespoň trochu 
sociálního programu. Směrem dov-
nitř měla Národní fronta tlumit roz-
pory, směrem navenek zrušit opozi-
ci. V  českých zemích byly povole-
ny čtyři strany (komunisté, sociál- 
ní demokraté, národní socialisté a 
lidovci), stejný počet stran mohl 
existovat na Slovensku (komunisté, 
Demokratická strana, Strana práce 
a Strana slobody).

Pravicová opozice byla zakáza-
ná. Obnovy se tak nedočkala agrár-
ní strana, důležitá síla meziváleč-
ného státu. Nekomunistické strany 
tiše doufaly, že přeberou její voliče. 
Neúspěšně, na vesnici ve volbách  
v  roce 1946 zvítězila KSČ.

Pro demokraty byla Národní fron-
ta nejzazším stavem, jak lze demo-
kracii omezit. Pro komunisty byla 

naopak minimem, krokem k revolu-
ci. Národní fronta měla vytvářet ilu-
zi jednoty lidu. Tendence k jednotě 
ale vede k eliminaci protivníků – jak 
k té politické, tak v horším případě  
i k fyzické. Pro komunistického vůd-
ce Klementa Gottwalda býval opo-
nent „nepřítelem lidu a zrádcem 
národa“. Jeho rétorika dnes vlastně 
ožívá na některých demonstracích, 
na nichž odpůrci migrace označují 
své oponenty za vlastizrádce a hrozí 
jim šibenicemi.

Jestli chyběla před Únorem nějaká 
jednota, tak to byla jednota demokra-
tů vůči komunistům. Demokratické 
strany soupeřily mezi sebou o hlasy, 
zatímco disciplinovaná KSČ usilova-
la o absolutní moc. I když se demo-
kraté komunistům občas vzepřeli, 
jako v případě komunistické provoka-
ce proti slovenské Demokratické stra-
ně, bylo stále více zřejmé, že jsou jak-
si o krok pozadu. Trochu to připomíná 
nedávné natahování ústavy preziden-
tem Zemanem a jeho kroky k prezi-
dentskému systému, kterým se parla-
mentní strany brání dost chabě a navíc 
s velkým časovým odstupem.

Na obranu tehdejších demokra-
tů musíme dodat, že opozicí vůči 
Národní frontě by taková strana risko-
vala zákaz. Každopádně dnes je kri-
tika plně povolená, čehož si važme.  



l

Opozice hlídá vládu, aby nezneuží-
vala moc. Poválečné demokratické 
strany musely fungovat v daleko hor-
ších podmínkách.

Jak již bylo výše naznačeno,  
národní socialisté považovali za 
hlavní politický cíl odsun Němců. 
Sovětský svaz vyšel tomuto 
požadavku plně vstříc, a tak socialis-
té omezili svoji kritiku komunismu 
na minimum. Jejich ministr Hubert 
Ripka třeba souhlasil s odsouzením 
„nevhodných článků“, které popi-
sovaly zločiny spáchané vojáky 
Rudé armády. Národní „cítění“ pře-
káželo socialistům v užší spolupráci 
se slovenskou Demokratickou stra-
nou, což opět bránilo spojení demo-
kratů v jeden blok.

Největší dilema ohledně komu-
nistů měli lidovci. Nakonec zvítězi-
la taktika „být při tom“, počkat, až se 
přežene revoluční vlna, a v Národní 
frontě komunisty hlídat. Po propa-
dáku ve volbách se lidovci rozhodli 
ve spolupráci s demokraty komunis-
ty přibrzdit, ale zaznamenali jen pár 
úspěchů, hlavně na vesnici.

Jednotě demokratických stran 
bránily též rozbíječské vnitrostra-
nické levé frakce řízené komunisty. 
Nejznámější frakce byla u sociálních 
demokratů, která nakonec po úno-
rovém převratu dovedla stranu ke 
sloučení s KSČ. Někdo v tom hledá 
inklinaci české levice ke komunis-
mu, což ovšem lze vyvracet jinými 
příklady z historie – například sna-
hou o obnovu sociální demokracie 
během pražského jara v roce 1968 
za podpory Václava Havla nebo 
Ludvíka Vaculíka.

Navíc po druhé světové válce 
komunisté pohltili sociální demokra-
cii ve většině zemí ve vlivové sféře 
Sovětského svazu. Pouze ve dvou stá-
tech – Rakousku a Finsku – se soci-
alisté jasně postavili proti spolupráci 
s komunisty, a jejich země se nakonec 
ze sovětského sevření vymanily.

I dnes mohou být čeští sociální 
demokraté jazýčkem na vahách v kri- 
zových dobách. Lze u nich pozoro-
vat dvě tendence – jednak ke spo-
lupráci s komunisty hlavně v soci-
álním programu a jednak ke spolu-
práci s demokraty třeba v zahranič-

ní politice. Po sněmovních volbách  
v roce 2013 prodělali sociální demo-
kraté krizi, když se část strany hod-
lala spojit s autoritářským preziden-
tem Milošem Zemanem. Ve veřej-
nosti to vyvolalo spontánní podporu 
křídlu předsedy Bohuslava Sobotky. 
Ve zkratce to bylo vyjádřeno tak, že 
by byla škoda zahodit demokratic-
ké hodnoty ve jménu krátkodobé-
ho prospěchu plynoucího ze spojení  
s prezidentem.

Tentýž postoj použijme obecně-
ji. Předvolební hesla typu KSČSSD 
slouží pravicovým stranám ke krát-
kodobému volebnímu účelu, při-
čemž však odsunují socialisty 
mimo legitimní prostor a v důsled-
ku je ženou ke komunistům, pro-
tože dostávají najevo, že jinde spo-
jence nenajdou. Z dlouhodobého 
hlediska je ale výslovně nutné mít 
socialisty na straně demokracie.

Zatímco národní socialisté po-
řádali večer před volbami v roce 
1946 ples na Žofíně, aby tu slavi-
li očekávané vítězství, komunis-
té poslali své řadové členy agi-
tovat do hospod. Tato historka  
ledacos vypovídá o lehkovážnosti  

n



l

Situace se ale v jednotlivých městských částech výraz-
ně liší. Dobrým vzorem není historické jádro, kde se sice 
například schyluje k opravě obou nejdůležitějších nádraží, 
ale nepěkné věci se dějí na východní části Václavského 
náměstí. Nejdříve se u ústí Opletalovy ulice skandálně zbo-
řila tiskárna proslulých Národních listů, do té doby kultur-
ní památka, a v těchto dnech se v rámci výstavby mamutí-
ho multifunkčního centra bourá další památná tiskárna mezi 
Panskou ulicí a Václavským náměstím. Mimochodem, kdy-
si tu byla tištěna proslulá Politika. Nejeden student, který tu 
v zastrčené a cenově dostupné hospodě V Cípu trávil mládí, 
musí dnes zatlačit slzu. To vše bez většího zájmu veřejnosti, 
která už asi k Václavskému náměstí necítí to, co kdysi. 

Když se vydáme do vnitřních předměstí, najdeme tu 
řádově větší množství průmyslových památek a mnoho 
z nich se podařilo předat dalším generacím v nové kva-
litě. Jako ukázková čtvrť se v tomto směru vždy zmiňu-
je Karlín, který během nedávné doby prodělal radikální 
proměnu v „lepší čtvrť“. A opravdu se tu povedlo několik 
starých továrních objektů efektivně adaptovat a zapojit do 
okolní zástavby. Nejznámějším příkladem je samozřejmě 
cenami ověnčené Forum Karlín s vedlejšími budovami  

upravenými na kanceláře, jež vzniklo z bývalé kotlárny 
ČKD. Zachovaná je Křižíkova vozovna a mezi zdařilé 
konverze můžeme zařadit i soustružnu ČKD v Křižíkově 
ulici nebo provozovnu firmy Aero v Šaldově ulici. 

V karlínské zástavbě se ještě ukrývá pár starých továr-
niček s nejistým osudem, uprostřed kancelářských gigantů 
na nábřeží se krčí bývalá nádražní budova stanice Praha-
Rohanský ostrov a pod sídlištěm Invalidovna můžeme 
stále nalézt jeho architektonicky zajímavou mazutovou 
výtopnu. Nemálo průmyslových objektů však bylo i tady 
zdemolováno. Nejhorší případ je jedna z nejstarších tová-
ren v Praze, strojírna Rustonka. O té developer J&T tak 
dlouho prohlašoval, že ji začlení do nové výstavby, až  
z ní zůstalo jen jméno ulice. Podobně proběhla konverze 
chemičky v Chámově ulici, ze které zbyl jen štít do uli-
ce, a nové časy si jdou i pro bývalou Autoopravnu Praga  
v Pernerově ulici, místo níž chce mít Skanska kanceláře. 

Čtvrtí, jejíž industriál můžeme prohlásit za nejlépe 
využitý v Praze, jsou Holešovice. Dříve spíše nechvalně  

demokratického tábora. Nicméně 
den před volbami už bylo zřejmě 
rozhodnuto. KSČ provedla vlast-
ní předvolební průzkum. Výsledky 
se lišily max. o 1,1 %. Ukazuje 
to, jaký měli komunisté přehled  
o voličských náladách. 

Komunisté ostatně neponechali 
nic náhodě už od počátku pováleč-
ného období. V patách Rudé armá-
dy okamžitě zakládali stranické 
buňky, silnou pozici měli u nových 
obyvatel Sudet, kteří přišli k majet-
ku po Němcích. Komunisté užíva-
li nátlakových akcí typu demonstra-
ce a schůze různých rad a spolků, 
odkud chodily rezoluce a prohlášení, 
byli schopni vyvolat stávku, vyzbro-
jit Lidové milice, povolat partyzány. 
Vůči tomu demokraté neměli proti-
váhu, navíc během Února z hlediska 
ústavy selhali i takticky.

Když se prezident Beneš v úno-
ru 1948 rozhodoval, jaké řešení 
vládní krize přijmout, tak obdržel 
přes 5 300 prokomunistických re-
zolucí a jen 150 opačných. Dnes 
je tlak autoritářů patrný především 
na internetu a též vyvolává zdá-
ní masové podpory. Před loňským 
průjezdem amerického konvoje se 
muselo pomalu zdát, že Češi zablo-
kují konvoj vlastními těly. V reá-
lu přišli lidé ve velké většině ame-
rickou armádu vítat. Bylo důležité 
vyjít takříkajíc do ulic, aby se uká-
zal reálný stav, ale i to, jak zvýše-
ná aktivita menšiny vyvolává zdání 
masovosti. V menšině ostatně byli 
v Únoru i komunisté. Z toho plyne 
poučení, že populistům a extremis-
tům je třeba čelit výraznou občan-
skou aktivitou.

Komunisté před převratem ovlá-
dli bezpečnostní složky, když si mi-
mo jiné zprivatizovali ministerstvo 
vnitra a využívali ho k provoka-
cím a ke sběru informací o oponen-
tech. Komunisté vedli i ministerstvo 
informací, které řídilo tisk, rozhlas 
i televizi. Dnes jsou média částeč-
ně ovládaná Babišem a dalšími oli-
garchy, na Českou televizi je veden 
útok kvůli zpravodajství o Rusku, ale 
stále zde existuje značná pluralita.  
I přes některé excesy ze strany poli-
cie (např. během návštěvy čínské-
ho prezidenta) zůstávají bezpečností 
složky stále pod demokratickou kon-
trolou. Nicméně poučení z Února 
říká, že při snaze zneužít policii 
k soukromým politickým cílům či 
při snaze omezovat svobodu názorů 
bychom měli mít oči otevřené.



l

známá čtvrť dnes prodělává přerod v něco lepšího. Když 
pomineme Holešovickou tržnici, asi nejhezčí průmyslovou 
stavbou je tu hned vedle stojící bývalá továrna na vodomě-
ry, dnes architektonický ateliér a centrum tisku. Dalším kra-
savcem, který signalizuje komplexní proměnu někdejší prů-
myslové čtvrti, je bývalý holešovický pivovar adaptovaný 
na obchodní centrum, kanceláře i byty. Doslova učebnicový 
přehled moderního přístupu k industriálu tím však nekon-
čí a sahá od bývalých strojíren a sléváren přeměněných na 
kulturní centrum La Fabrika, přes hudební klub Mecca na 
místě výrobny železného nábytku, dále strojírnu přeměně-
nou na galerii DOX až po mimořádně povedenou konverzi 
parního mlýna nedaleko přístavu. Příkladů je samozřejmě 
mnohem víc. Z některých továren se stala sídla kreativních 
firem (Olgoj Chorchoj, Ogilvy & Mather). Staré přístav-
ní budovy dodávají lidský rozměr monumentálnímu síd-
lišti Marina. Navíc některé továrny stále slouží k výro-
bě či skladování. Tento přelom v pohledu na průmyslové 
dědictví, které čtvrť vytvořilo a definovalo, byl bohužel 
dokonale zastíněn aférou s demolicí dílen u nádraží Praha-
Bubny. Smutný příběh s odstraněním památkové ochra-
ny a likvidací budov firmou Orco Omikron, který vzbudil 
na pražském zastupitelstvu zájem, až když bylo pozdě, by 
však neměl zakrýt úspěchy, jichž tato část Prahy dosáhla. 
Na těchto základech bude stát její budoucnost.

Raději jen stručně zmíním situaci na opačném břehu, 
v Libni. Zdejší nová výstavba asi patří k nejdivočejším ve 

vnitřní Praze. Sídlišti DOCK padl nedávno za oběť prvo-
republikový přístav s loděnicemi, z vedle stojící textil-
ky zbyla jen pobořená památkově chráněná hala s komí-
nem (Metrostav prý však počítá s její opravou) a o tom, 
co zůstalo z nejkvalitnějších budov ČKD na místě dnešní 
O2 arény, se asi není nutné rozepisovat. Zbořeného indu-
striálu by se na proslulém průmyslovém předměstí našlo 
víc a dobrých příkladů konverze pomálu. Známý je hlavně 
soubor zbytků pivovaru s komínem a továrny na nábytek 
předělaný na supermarket a ukázková proměna staré „klo-
boukárny“ na byty v ulici U Balabenky. Opravený je také 
zámecký pivovar s mlýnem a v provozu jsou i roztomi-
lé Nájemní dílny u města Štrasburku v Sokolovské ulici. 
Místním gordickým uzlem je pak budoucnost staré továrny 
na voskované plátno nedaleko Vltavy v ulici Na Košince  
a vlastně celý rozvojový plán těžce zkoušené Libně.

Zajímavá je situace v ostatních vnitřních předměstích. 
Na Žižkově, který byl především rezidenční čtvrtí, se dnes 
nachází pouze několik fabrik a většinou je o ně dobře posta-
ráno. Jde například o Divadlo Ponec, dříve závod na želez-
né zboží, nebo vedle stojící železniční měnírnu. Bývalá 
továrna na munici Sellier & Bellot vedle Parukářky pak 
byla vcelku kvalitně adaptována na byty. Otazník visí jen 
nad zchátralou továrnou na éterické oleje pod Vítkovem 
nedaleko žižkovského tunelu. Vinohrady byly rovněž čtvrť  
rezidenční, i když samozřejmě pro bohatší klientelu. Proto 
zde bylo jen pár provozů. Šlo hlavně o zdejší pivovar se slado- 
vnou a Maršnerovu továrnu na cukrovinky, pozdější Orion. 
Na rozdíl od chudšího Žižkova se tu však s industriálem  

n



l

moc nemazlí. Po slavné čokoládovně 
se projely bagry, aby zde mohly vyrůst 
novodobé paneláky, a z pivovaru sice 
valná část zůstala, ale jeho konver-
ze patří k nejhorším v Praze. Čest 
této lepší čtvrti tak zachraňuje jen pár 
půvabných staveb městské infrastruk-
tury a starší přestavba elektrotech-
nické továrny na rohu ulic Slezská 
a Chrudimská, ze které je dnes kance-
lářský a obytný komplex. 

Dalším místem kdysi průmys-
lu zaslíbeným je jižní část Vršovic. 
I zde se můžeme setkat s odstrašu-
jícími příklady, kdy novým bytům 
ustoupila kvalitní budova továrny 
na obuv Helia a odlehčená archi-
tektura Baťovy opravny obuvi byla 
přestavěna na kancelářskou budo-
vu s image normalizačních školních 
jídelen. Na druhou stranu tu vedle 
nádraží můžeme nalézt jedinou kon-
verzi cukrovaru v Praze. Výzvou do 
budoucnosti pak bude určitě vel-
ký komplex Koh-i-nooru. Skutečný 
poklad se však nachází na druhé stra-
ně železniční tratě, v Nuslích. Kolem 
trati tam stojí pěkná řádka nově 
adaptovaných továren, z nichž je tře-
ba vypíchnout krásný automatický 
mlýn, dnes prostor pro byty a obcho-
dy, nebo Kretschmerovu přádelnu ve 
Vlastislavově ulici, kam se dá zajít 
na stylový bowling a vždy stylové 
pivo. Snad si to Nusle nepokazí plá-
novanou bytovou výstavbou v krás-
ném areálu Nuselského pivovaru.

Když ve směru hodinových ruči-
ček překročíme Vltavu, vstoupí-
me do další staré průmyslové čtvr-
ti, na Smíchov. Dvěma největšími 
smíchovskými dominantami býva-
ly Ringhofferovy závody (pozděj-
ší Tatra) a pivovar Staropramen. Na 
rozdíl od největšího pražského pivo-
varu byla Ringofferova továrna zde-
molována už v 90. letech minulého 
století a dnes z ní zůstalo jen průčelí, 
které kulisovitě zdobí obrovské ná-
kupní centrum Anděl. Stará tovární 
čtvrť tak přišla o jádro, které ji zfor-
movalo. Pár fabrik se tu ale přece jen 

zachovalo. Nejznámější je asi skla-
diště kdysi největší pražské sklárny 
Josefa Inwalda, dnes MeetFactory. 
Dalším kvalitním propojením staré-
ho a nového Smíchova je strojírna 
na Zlíchově, přestavěná na vysoce 
ceněné lofty, palác Křižík na mís-
tě továrny MEWA a několik dalších 
podniků. O poznání hůře dopadne 
místní vozovna v ulici Na Valentice, 
za jejímž fíkovým listem chce deve-
loperská firma Nightingale vybudo-
vat mohutnou kancelářskou budo-
vu. Největší pozornost však poutá 
budoucnost smíchovského lihova-
ru. Nyní se zdá, že ze zchátralého 
areálu zbyde jen chráněná varna a 
komín a na zbytku pozemku vyros-
tou byty. Nezní to sice moc povzbu-
divě, ale ještě nedávno to vypadalo 
tak, že zmizí celý lihovar. 

Řadu vnitřních předměstí uzaví-
rají Dejvice s Bubenčem. Rezidenční 
Dejvice měly kromě výstavných infra-
strukturních budov jen krásnou sla-
dovnu, která se však roku 2007 změ-
nila v nehezké sídliště. Zato Bubeneč 
se může pochlubit řadou kvalitních 
průmyslových celků v čele s mezi-
národně proslulou čistírnou odpad-
ních vod, které tvoří s místním zdy-
madlem půvabný celek. K dalším 
dobře zachovalým objektům patří 
Mauthnerova textilka, stojící naproti  

čističce, nebo Traubova továrna na 
kůže v Podbabské ulici. Obě se nadá-
le využívají k podnikání a snad mají 
světlou budoucnost.

Na vnějším pražském perimetru 
sice mnohé původní továrny ještě stá-
le pracují, ale řada z nich už byla nemi-
losrdně vymazána z mapy. Po demo-
lici Waltrovky v Jinonicích firmou 
Penta, zboření cukrovarů ve Vinařicích 
i Modřanech a „vyčištění“ Hlubočep 
od bývalých chemických továren vyso-
ké architektonické a urbanistické kvali-
ty jsou oči mnohých Pražanů upřeny do 
Vysočan, k českému rodinnému stříbru 
jménem ČKD a vedlejším Odkolkovým 
mlýnům. V ČKD, ohromném rozvojo-
vém území, kde působí několik develo-
perů, už sice proběhly některé demolice, 
ale podle posledních projektů to vypa-
dá na adaptaci většiny zbylých budov 
na nové využití. V plánu je i muzeum 
a galerie. Hůře to vypadá s kultovním 
mlýnem, který je už jen krok od nesmy-
slné demolice a nahrazení novodobými 
paneláky. Ztráta stavby, podle architek-
ta Zdeňka Lukeše srovnatelná s komu-
nistickou demolicí Nádraží Těšnov, by 
byla těžkou ztrátou na jinak celkem 
pozitivní cestě, kterou se Praha vydala.

n



l


