Slot Gacor Hari Ini Game Slot Situs Casino88 Slot Online Bandarsloto Situs Slot Gacor Terpercaya https://1xbet-login.azurefd.net/
Demokratický střed   Letmý pohled pod pokličku prvorepublikové religiozity

Letmý pohled pod pokličku prvorepublikové religiozity

18. února, 2013 RUBRIKA Historie


Potřeba jasně se vymezit vůči starým hodnotám byla po velké válce opravdu silná, a to nejen v novorozeném Československu. Celá Evropa se musela vyrovnat s pádem velkých impérií, řízených starobylými monarchiemi, které s sebou nesly i řád a jasně formulovaný světonázor. Po pádu  multietnické  habsburské  říše  byla  katolická  církev vnímána  často  jako  pohrobek  „starých  časů“  a  byla nucena čelit výzvám, které s sebou nová doba přinesla.

Hned v roce 1919 se od ní oddělila Československá církev husitská  (státem  schválená  15.  září  1920  pod  názvem Církev československá). Již v následujících měsících se k nově vzniklé církvi hlásilo na 200 tisíc obyvatel a ve sčítání lidu o rok později se k této konfesní příslušnosti, v té době již druhé nejsilnější, přihlásilo přes 5% obyvatelstva – tzn. 523 tisíc lidí, ve 30. letech to bylo až 7,3% (pro srovnání  uveďme,  že  v  roce  2011  se  k  církvi  přihlásilo necelých 40 tisíc, avšak jedná se o celkový pokles a téměř polovina  obyvatelstva  se  v  současnosti  k  náboženské příslušnosti nevyjádřila vůbec a více jak třetina vyplnila kolonku  „bez  náboženské  víry“).  Velký  podíl  na  oblibě Církve československé měl, jak uvádí religionista David Václavík,  fakt,  že  se  mohla  prezentovat  jako  národní církev  a  korespondovala  s  představou  nové  společnosti, proto byla také podporována i velkou částí nové politické reprezentace. Katolická církev byla naproti tomu vystavena podezřením z absence loajality vůči republice a tendencím neakceptování  vlastenectví.

Atmosféra  se  pak  pročistila v  roce  1929  během  oslav  svatováclavského  milénia  a dobudování Svatovítské katedrály, kdy katolická církev tyto obavy svými postoji rozpustila. Jednou  z  nejvlivnějších  osobností  této  doby  byl
bezesporu T.  G.  Masaryk,  mnohými  považován  také  za nejvlivnějšího  českého  filozofa  náboženství.  Jaký  byl tedy jeho pohled na religiozitu moderního člověka nově vzniklého  státu?  Již  ve  svých  raných  dílech  psaných v  době  monarchie  poukazoval  na  dichotomii  pojetí pravdy  –    náboženské  a  vědecké.  Byl  však  přesvědčen, že  polemika  vědy  s  náboženstvím  není  nutně  projevem její  „protináboženskosti“.  Člověk  vzdělaný  v  moderní vědě  získává  „vyšší  názory“  o  Bohu,  takový  člověk už  pak  pro  svou  víru  například  nepotřebuje  zázraky. Míru  odnáboženštění  společnosti  pak  dokládal  svou studií o zvyšujících se počtech sebevražd v jednotlivých evropských  regionech  a  poukazoval  také  na  rozdílný potenciál pro vypořádání se s duchovní krizí modernity  v případě katolicismu a protestantismu.

Moderní  člověk  a  náboženství  (1896):  „Moderní  člověk ztrácí svůj jednotný světový názor náboženský:  tato ztráta znamená intelektuální a mravní rozháranost a  anarchii,  neboť  tato  ztráta  je  více  méně  násilným odhazováním starého názoru, je boj nehotového nového se  starým:  moderní  člověk  je  nehotový,  neucelený, nejednotný,  polovičatý,  je  bojem  unavený,  umdlený, nervózní, rozčilený, nemá z života radosti plné a čerstvé – zoufá si proto velmi snadno a život samovolně opouští. Tak se jeví naše doba, naše století, jako doba přechodní: padá staré náboženství lidové a moderní člověk usiluje o to, nahradit si tuto ztrátu něčím novým – popřípadě zase  náboženstvím  novým,  aneb  alespoň  obnoveným (…)  Duchovnímu  a  mravnímu  ovzduší  náboženskému odpovídá  statistika  sebevražd:  ceteris paribus  všude tam je sebevražednost nejsilnější, kde starý náboženský život je nejvíce podlomený. Statistika tedy udává veliká čísla  sebevražd  ve  Francii  a  hlavně  ovšem  v  Paříži; dále  je  sebevražednost  značná  v  zemích  rakouských,
je  značná  v  protestantských  zemích  německých  a  norských,  je  značná  v  Petrohradě  a  tak  dále.  Zato je  poměrně  slabší  v  zemích  anglických,  jižní  Itálii  – tedy  tam,  kde  náboženství  má  ještě  značnější  vliv; proto je méně sebevražd v Rusku a tak dále, u národů posud  náboženstvím  (starým)  nejvíce  ovládaných.“

Masarykovy  postoje  byly  samozřejmě  mnohem  obšírnější  a  toto  je  jen  plytká  generalizace,  která  má poukázat na fakt, že roli náboženství v životě člověka nijak nezpochybňoval. Velkou měrou do diskuze o novém pojetí náboženství přispěli  zastánci  Volné  myšlenky,  kteří  šli  ve  svémprogramovém  antiklerikalismu (ten  byl  reprezentován  sociálními demokraty,  agrárníky  a  národními demokraty) mnohem dále, a političtí představitelé  ovlivnění  právě  tímto hnutím  byli  v  procesu  odluky  státu a  církve  mnohem  razantnější.  Tato kulturní válka mezi starým a novým pojetím  religiozity  se  projevovala zejména v oblasti školství: měnily se osnovy,  ze  škol  mizely  náboženské symboly a zrušeny byly také modlitby před  a  po  vyučování,  náboženská výchova už nebyla povinná. Některé osobnosti  Volné  myšlenky  se  také pokoušely  o  inovativní  interpretace původu  křesťanství  a  jeho  liturgie, založené na výkladech opírajících se o  pohanské  základy  nejrozšířenější monoteistické  víry.  Zejména katolictví tak podle této představy jen
reprezentuje stále přítomné pohanské kulty se starobylými polyteistickými rituály.

Volnomyšlenkáři však nebyli ideově  ucelení  a  v  roce  1924  se oddělil Svaz proletářských bezvěrců, marxisticky  orientované  křídlo hnutí.  K  velkým  kulturním  změnám moderního života patřila jednoznačně i legalizace pohřbu žehem. O rozšíření kremace  se  od  konce  19.  století snažila Společnost přátel žehu (zprvu pod názvem Společnost pro spalování mrtvol),  reprezentovaná  na  počátku takovými  osobnostmi,  jakými  byli Božena Němcová nebo Jan Neruda. Za zmínku také stojí rozmáhající se  spiritismus,  přestože  politické dění  nijak  významně  neovlivňoval, jednalo  se  však  o  velice  svérázný projev religiozity, který v době svého vrcholu  mohl  ovlivňovat  odhadem až  na  300  tisíc  obyvatel  tehdejšího Československa.

Již v 80. letech 19. století  byly  na  jihu  Čech  vydávány spiritistické  spisy  v  německém a  posléze  i  českém  jazyce.  Na Trutnovsku  pak  továrník  Etrich organizoval  týdenní  spiritistické seance  pro  své  dělníky,  kteří  tento proud  úspěšně  šířili  po  celém katolickém  Podkrkonoší.  Tato  směs křesťanství,  víry  v  posmrtný  život  a reinkarnaci se projevovala častými konzultacemi  věcí  důležitých se  zemřelými  za  pomoci  média. Projevovala  se  také  spiritistickým časopisem s názvem Hvězda záhrobí, jehož jméno bylo po válce změněno na Posel záhrobí. Jak uvádí na konto spiritismu  v  prvorepublikovém kontextu  sociolog  náboženství  Jan Jandourek „i v době, kdy se navenek rozpadá  organizovaný  náboženský život,  žije  vlastní  a  dynamická spiritualita, i když na sebe bere často bizarní formy.“

Kateřina Hamplová

autor:

design: Patrik Michl, created by KRYOBYTE s.r.o.