05. května, 2014 Tomáš Orlík
Závody Formule 1 se jezdí od r. 1950. FIA, řídicí orgán veškerého světového motorsportu včetně F1 sídlí v Paříži. V prvních cca 40 letech byla většina závodů (velkých cen, Grand Prix) organizována v Evropě. V posledních letech došlo zejména z důvodů omezení tabákové reklamy v Evropě a z důvodů dobývání nových výnosných trhů ke zvratu, kdy většina z přibližně 20 závodů ročně je pořádána mimo Evropu (Asie, Austrálie, oba americké kontinenty).
Když byla v posledních 15 letech změněna pravidla směrem k nutnosti intenzivního technologického rozvoje (namísto „hrubé síly“), z F1 postupně odešly americké a japonské automobilky. Zejména ty japonské investovaly horentní sumy, ale proti tradičním evropským stájím a výrobcům motorů se nebyly schopny prosadit. Finanční a hospodářská krize roku 2008 znamenala konec jejich ambicím. Až na italské Ferrari sídlí všech 11 současných stájí (což jsou konstruktéři a výrobci závodních aut F1) ve Velké Británii. Vývojové základny provozují v Evropě a také na Blízkém Východě. Mezi výrobci motorů vládnou Mercedes, Renault a Ferrari. Výroba pneumatik je evropská. Divácká a fanouškovská obec je tak z 50 % v Evropě, polovina je tak z mimoevropského světa.
Před léty jsem se při závodech americké série Indy Car ve městě Phoenix ptal amerických fanoušků, jak vidí rozdíl mezi Indy Car a F1. „Indy je hrubá síla a rychlost, F1 je total high tech“, dostalo se mi tehdy odpovědi. A skutečně, od letošní sezóny došlo například k největší změně pravidel za poslední desítky let. Vozy mají turbo-motor a několik rekuperačních jednotek, které sbírají a skladují kinetickou energii auta z brzd a z odstředivých sil v zatáčkách. Následně tato energie pohání a zrychluje vůz v části závodního okruhu. Až za několik let tyto technologie přijdou do sériové výroby aut, můžeme se těšit na spotřebu paliva kolem 1 litru na 100 km. Každoročně přebírají automobilky řadu inovací a technologií, které byly předtím v motorsportu testovány.
Vývoj nových technologií v automobilovém průmyslu samozřejmě probíhá kromě Evropy i v dalších tradičních oblastech – především v USA, Japonsku a v posledních letech také v Koreji. Současný stav F1 a její vývoj v posledních letech však říká, že Evropa je opět tvůrcem a iniciátorem většiny inovací.
Tomáš Orlík