08. května, 2019 Lenka Víchová
Věc: Reakce na komentář Jana Fingerlanda „Žid v čele ukrajinských fašistů“
V úterý 23. dubna zveřejnil Český rozhlas Plus na svých internetových stránkách značně necitlivý a fakticky chybný komentář Jana Fingerlanda se skandálním titulkem „Žid v čele ukrajinských fašistů“, který byl po stížnosti Velvyslanectví Ukrajiny v Praze změněn na „Žid v čele Ukrajiny“ (https://plus.rozhlas.cz/jan-fingerland-zid-v-cele-ukrajiny-7901415). Vedení ČRo se následně omluvilo pouze za titulek, který měl být – podle jeho slov – ironický, avšak zároveň konstatovalo, že „obsah příspěvku je věcně správný a korektní“.
Bohužel text Jana Fingerlanda není ani věcně správný, ani korektní. Hned na začátku bychom rádi ujistili, že jsme myšlenkovou konstrukci autora pochopili. Nebyla totiž nijak nová ani originální a sdílela ji asi všechna světová media. Ta měla spočívat v tom, že s ukrajinským antisemitismem to nemůže být tak špatné, když „kromě Izraele bude Ukrajina asi jediným státem na světě, kde dvě nejvyšší funkce zastávají Židé“. Zároveň však musíme konstatovat, že i v tomto si autor argumentačně protiřečí.
Nedostatečná znalost ukrajinských reálií způsobila, že autor tuto myšlenku zpracoval způsobem, který posloužil ruské propagandě. Nejde ani tak o to, že úryvky z textu převzala proruská dezinformační média, ale především, že reprodukuje nejdůležitější teze, které využívá Rusko v informační válce proti Ukrajině. Přes veškeré výhrady jsme nicméně ochotni věřit, že nešlo o úmysl.
Konkrétně k věcným nepřesnostem
Nehledě na to, že Ukrajinci mají podobně jako Srbové, Řekové, Rumuni, Bulhaři, Češi, Slováci či Poláci právo na vlastní autokefální pravoslavnou církev, byl duchovní život značné části pravoslavných věřících na Ukrajině stále ovládán z Moskvy, což je pro stát tváří v tvář otevřené ruské agresi značný bezpečnostní problém. Zároveň je nutné poznamenat, že náboženská otázka se řešila jen ve vztahu k rozdělenému pravoslaví a nikoliv k jiným náboženským komunitám, od řeckokatolíků přes protestanty či muslimy až po židy.
Pokud jde o jazyk, od vyhlášení nezávislosti země v roce 1991 je jediným státním jazykem Ukrajiny ukrajinština a je nezadatelným právem Ukrajinců, aby jím nebyla jen formálně na papíře. Pokud jsou to projevy etnického šovinismu, pak všechny výše zmíněné státy včetně České republiky dlouhodobě provádějí šovinistickou politiku.
Slova o Porošenkově důrazu na etnický nacionalismus jsou navíc o to absurdnější, pokud vezmeme v úvahu kampaň před parlamentními volbami na podzim 2014. Tehdy visely po celé Ukrajině předvolební plakáty Bloku Petra Porošenka, představující Žida Volodymyra Hrojsmana a Krymského Tatara Mustafu Džemileva s heslem „Jsem hrdý na to, že jsem Ukrajinec“.[2]Krom toho, že téma etnicity nehraje a nikdy nehrálo v ukrajinské politice žádnou roli, je zcela absurdní mluvit v souvislosti s volbou Zelenského (jakožto Žida) o „odmítnutí šovinismu a hledání nějaké nové, jiné cesty“.
Americký State Department ve své zprávě o dodržování lidských práv za rok 2018 konstatoval, že k poslednímu zaznamenanému antisemitskému útoku proti fyzické osobě v zemi došlo v roce 2016 a celkově na Ukrajině dochází k poklesu podobných incidentů a vandalismu s antisemitským podtextem, což souvisí s lepší prací policie a dalších státních orgánů.[6] I proto byla Ukrajina v listopadu 2018 vyřazena Světovým židovským kongresem ze seznamu zemí, ve kterých dochází k nárůstu antisemitského násilí.[7]
Na závěr bychom ještě jednou chtěli upozornit na to, že téma Ukrajiny je specifické a citlivé tím, že je součástí ruské informační války, kterou Rusko nevede pouze proti Ukrajině. Jeho neprofesionální a necitlivé zpracování neškodí pouze Ukrajině. Prosíme proto české novináře, aby si uvědomili, že i oni mohou být cílem a zároveň nechtěným nástrojem informačních útoků.
Michal Lebduška, analytik Asociace pro mezinárodní otázky
Lenka Víchová, ukrajinistka
David Svoboda, historik
Pavel Havlíček, analytik Asociace pro mezinárodní otázky
[1]https://www.radiosvoboda.org/a/29858843.html
[2]T. Kuzio, Ukraine: Democratization, Corruption, and the New RussianImperialism (Praeger: 2015), s. 18.
[3]https://gordonua.com/news/politics/saakashvili-moldavanin-poroshenko-snachala-naznachil-gruzina-ukraincem-a-potom-lishil-ego-grazhdanstva-229196.html
[4]https://antikor.com.ua/articles/72016-tak_valjtsman_ili_poroshenko_o_proshlom_ottsa_prezidenta_ukrainy_-_hurnalistkoe_rassledovanie
[5]https://www.pewresearch.org/fact-tank/2018/03/28/most-poles-accept-jews-as-fellow-citizens-and-neighbors-but-a-minority-do-not/ft_18-03-26_polandholocaustlaws_map/
[6]https://www.state.gov/j/drl/rls/hrrpt/2018/eur/289193.htm?fbclid=IwAR2NIarzvsZtfb_zju2YVSN7v3wnwtT5QYq3OhljmuFcJ9BC_ounWqdIZME
[7]https://tsn.ua/ukrayina/ukrayinu-viklyuchili-z-pereliku-krayin-u-yakih-sposterigayetsya-antisemitske-nasilstvo-1251990.html
[8]https://www.cvk.gov.ua/pls/vp2019/wp300pt001f01=719.html
[9]https://hromadske.ua/posts/polittehnolog-palij-zayaviv-sho-prezidentom-maye-buti-hristiyanin-i-ukrayinec-kazhe-sho-ce-ne-dumka-komandi-poroshenka
[10]https://www.economist.com/blogs/certainideasofeurope/2007/04/le_pen_rides_to_sarkozys_rescu
[11]https://www.ods.cz/clanek/3867-na-hrad-nasinec-nebo-cizinec
Věc: Reakce Jana Fingerlanda (Český rozhlas Plus) na reakci na jeho komentář
V úterý 23. 4. jsem napsal komentář „Žid v čele ukrajinských fašistů“, který vyvolal nesouhlasnou reakci některých posluchačů, ukrajinské ambasády a také některých obyvatel Ukrajiny. Pokud jsem komukoli způsobil jakoukoli újmu, vyslovuji nad tím politování, neměl jsem takový úmysl. Titulek (jediná část, která obsahovala slovo fašista), byl samozřejmě – vzhledem k obsahu textu – míněn sarkasticky vůči některým kritikům Ukrajiny. Bylo unáhlené spoléhat se, že to tak pochopí každý.
Šlo o jeden z řady rozhlasových komentářů v souvislosti s ukrajinskými volbami, do které jsem přispěl z hlediska své odbornosti.
Jako novinář se mj. dlouhodobě zabývám židovským životem v Evropě i jinde. Napsal jsem o něm řadu krátkých i delších textů a také o něm přednáším. Přečetl jsem velké množství dokumentů, které se týkají i židovské Ukrajiny a v posledních mnoha letech jsem hovořil s řadou ukrajinských Židů nebo Ukrajinců, kteří se otázkou života ukrajinských Židů zabývají. Pokud si vzpomínám, první takový rozhovor jsem vedl jako mladík v roce 1990. Shromáždil jsem tedy informace, kterými možná někteří mí kritici nedisponují.
Nyní ke konkrétním výhradám, které se týkají věcné správnosti a správné interpretace faktů.
K tomu je připojena poznámka, že si současně protiřečím, když mluvím o existenciantisemitismu na Ukrajině. Konstatovat, že to s ukrajinským nacionalismem/antisemitismem není tak špatné, jak se někdy tvrdí, neznamená totéž co tvrdit, že tento problém neexistuje.
A navíc se podle mého dojmu „ruská propaganda“ mého textu chopila teprve poté, co se ukrajinská ambasáda rozhodla rozeslat textpomocí twitteru a svým (podle mého soudu zavádějícím) komentářem k němu z něj udělat něco, čím není. To ovšem byla volba příslušného pracovníka úřadu, bez něj by „ruská propaganda“ neměla co využívat. Bohužel se na mě nikdo z ambasády neobrátil. Nekontaktoval mě ani nikdo z autorů nesouhlasné reakce.
Autoři reakce se dopouštějí další nepřesnosti, když dodávají, že „silná jazyková rusifikace Ukrajiny… nemá vliv na národnostní cítění Ukrajinců“. Jenže kromě ruskojazyčných ukrajinsky cítících obyvatel Ukrajiny žije v zemi mnoho ruskojazyčných obyvatel, kteří národně ukrajinsky nesmýšlí. Právě to je přece jeden z důvodů, proč se o Ukrajině v médiích tak často mluví.
Kupodivu sami autoři reakce zmiňují nedávné vytvoření autokefální ukrajinské církve, oddělené od Moskvy, jako součást ukrajinské emancipace. I to byla přece součást Porošenkova apelu na voliče, přičemž Židé byli z takového apelu přirozeně vyloučeni, pokud se náhodou nenechali také pokřtít.
Je ovšem třeba opět zdůraznit, že text komentáře jasně upozorňoval na fakt, že si ukrajinská veřejnost vybrala kandidáta, jako je Zelenskij, bez ohledu na zmíněné okolnosti.
Já sám jsem paradoxně jazykový zákon vůbec nezmiňoval, téma opět vnášejí sami autoři reakce s tím, že na takový krok mají Ukrajinci právo – přestože zákon zasahuje do používání mateřského jazyka velké části obyvatel.
Myslím, že problém metodologie Pew je zřejmý na první pohled – sleduje to, co o sobě lidé říkají, nikoli to, jak jednají. Ostatně podle této studie je v ČR horší vztah k Židům než v Polsku a Maďarsku, což těžko přijme kdokoli, kdo se v problematice židovských komunit v Evropě trochu vyzná.
Již na Facebooku jsem navrhl nesouhlasícím, aby se podívali na jiné studie, například WorldJewishCongress nebo izraelského ministerstva pro otázky diaspory. Jistě je řada dalších zdrojů, například židovský tisk, který vyjadřuje stanoviska a obavy samotných Židů na Ukrajině i jinde, uvádí počty incidentů, antisemitské výroky a články, hanobení hřbitovů a památníků, nebo nedostatečné ohrazení se ze strany veřejných představitelů proti tomu. Pro úplný obrázek je třeba zohlednit nejen lichotivá, ale i ta ostatní data.
Současně můj text zdůraznil, že na východě Evropy je sice antisemitismus společensky více akceptován, ale nemá násilnou povahu, zatímco na západě (zejména ve Francii) je tomu naopak.
Nepopírám, že tehdejší dilemata byla velmi obtížná. Ale srovnávat oslavy divize Waffen-SS Halič s účastí Čechoslováků v Rudé armádě (tedy prý spolupráce se Stalinem), jak to dělají autoři reakce, může působit sporně. A jistě i kontraproduktivně, pokud jde o snahu hájit Ukrajinu před kritikou.
Ukrajinské oddíly se dopustily mnoha zločinů vůči proti Židům, ale také Polákům. Oslavovat je ještě dnes je o to kontroverznější, když se tak děje s oficiální podporou veřejných institucí, například města Lvova/Lviva. To je jen jeden příklad z řady možných. Když s tím Židé na Ukrajině (nebo kdokoli jiný) nesouhlasí, nebo to v nich vyvolává strach, není to očerňování Ukrajiny, ale stanovisko jedné části ukrajinské společnosti.
Pro zajímavost uvádím dvě pasáže ze svého dřívějšího textu o kremelské instrumentalizaci židovské otázky na Ukrajině v pomajdanovském období:
„Ukrajina se oproti dobám StěpanaBandery změnila. Optimisté tvrdí, že hlavním zdrojem ukrajinské identity dnes není etnicko-jazyková… Do této nově definované širší koncepce ukrajinství se tedy v očích mnoha Ukrajinců vejdou i ukrajinští Židé.“.
Nebo: „Nezdá se také, že by se ukrajinští Židé obávali pogromů… Prezident Ukrajinského židovského kongresu V. Rabinovič označil postoje protestujících Ukrajinců za „tolerantní a mírumilovné“, zatímco E. Dolinskij, předseda Ukrajinského židovského výboru, Putinovu verzi o fašistickém převratu rovnou označil za „obyčejné lži a pomluvy“. (Publikováno v Orientaci LN)
Uvádím tyto své výroky ze dvou důvodů. Jednak abych ukázal, že nabízím komplexnější obraz tam, kde je čas na detaily a další aspekty. Cca 3,30 min. rozhlasového komentáře to neumožňuje, ale přesto věřím, že text byl vyvážený.
A za druhé, ukazuje, jak moc záleží na tom, s jakým předběžným očekáváním přistupujeme k četbě či poslechu textu. To, co jeden může považovat za vyviňování Ukrajinců, může jiný kritizovat jako jejich očerňování. Ani jedno nebylo mým záměrem.
Jan Fingerland
Věc: Vyjádření k reakci Jana Fingerlanda
Vážený pane Fingerlande,
děkujeme, že jste si našel čas a odpověděl na naši reakci. Rádi bychom Vás ještě jednou ujistili, že věříme tomu, že Vaším úmyslem nebylo způsobit komukoli újmu. Zároveň ale musíme konstatovat, že z Vaší odpovědi vyplývá, že mnoho našich argumentů i snah o vysvětlení problému nebylo z Vaší strany pochopeno správně. Také nás mrzí, že jste si z naší reakce vybral pro svou odpověď jen některé argumenty a část textu i s odkazy na konkrétní zdroje ignoroval. Jako příklad můžeme uvést Vámi kritizovaný průzkum o úrovni antisemitismu na Ukrajině, který jsme ale doplnili i o zprávu State Departmentu a rozhodnutí Světového židovského kongresu vyřadit Ukrajinu ze seznamu zemí, ve kterých narůstá antisemitské násilí. Ani to Vám ale nebrání trvat na svém tvrzení, že „ukrajinský antisemitismus je podle průzkumů vysoký a počet protižidovských útoků navíc roste“.
Přesnější než uvést svou odpověď slovy o nesouhlasné reakci některých posluchačů, ukrajinské ambasády a také některých obyvatel Ukrajiny, by bylo psát o nesouhlasné reakci lidí, kteří se zemí profesionálně zabývají, stejně jako se Vy zabýváte Blízkým východem. Reakce těchto lidí byla motivována základní myšlenkou, kterou bychom Vám rádi ještě jednou zdůraznili.
Nedílnou součástí rusko-ukrajinské války je válka informační, jejíž kořeny v zásadě prorůstají celým 20. stoletím. Jednou z metod ruské informační války je kromě prvoplánových dezinformací i vytváření tzv. falešných cílů. Co to znamená? V případě Ukrajiny jsou do informačního prostoru pravidelně vhazována témata, jež se mohou podle jednotlivých cílových zemí lišit. V našem prostoru se jedná především o otázky spojené s Ukrajinskou povstaleckou armádou (tzv. banderovci), údajnou spolupráci ukrajinských nacionalistů (popřípadě, jak zaznělo ve Vašem textu její „oslavování“) s nacisty a operování „tradičním“ ukrajinským antisemitismem. Tak dochází k tomu, že namísto toho, abychom se soustředili na problémy spojené s agresorem, zaměřujeme svou pozornost na oběť a řešíme, zda na ní není přeci jen něco v nepořádku. Jenže to poslední, čeho by se měla veřejnoprávní média a profesionální novináři dopouštět, je naskakovat na vějičku těm, kdo do prostoru vrhají falešné cíle, zahlcující pozornost veřejnosti podružnou agendou, která vypichuje marginální problém na úkor celkového obrazu. Zejména pokud se ve věci ne zcela dobře orientují, což není samo o sobě žádnou ostudou. Ostudou je na svých omylech trvat.
Zdůrazňujeme, že diskuse na každé z těchto dotčených a zneužívaných témat je zcela legitimní a potřebná, jen vůbec nepatří do rozborů současné politické situace na Ukrajině. Pokud jsou tato témata použita jako součást argumentace při osvětlování aktuálního dění, stávají se součástí manipulačních technik a slouží v rusko-ukrajinské informační válce k oslabování Ukrajiny a dezorientaci příjemců těchto zpráv.
S pozdravem
Michal Lebduška, analytik Asociace pro mezinárodní otázky
Lenka Víchová, ukrajinistka
David Svoboda, historik
Pavel Havlíček, analytik Asociace pro mezinárodní otázky