30. května, 2024 Vít Dostál
Krátce po výše uvedených setkáních a snad i díky příznivému mediálnímu větru napsal na web Forum 24 tehdejší předseda zahraničního výboru Poslanecké sněmovny Marek Ženíšek (TOP 09) článek s titulkem Patříme na Západ a V4 do učebnic dějepisu. Její pokračování nedává smysl. Text i jeho nadpis nabízejí výborný odraz k vysvětlení smyslu a povahy Visegrádu. V českém prostředí totiž patrně diskuse o něm zdegenerovala k radikální dichotomii, zda být, či nebýt jeho součástí. O to tu ale tolik neběží. Pojďme si tedy udělat rychlokurz Visegrádu a českého přístupu k němu. Postačí nám k tomu popřemýšlet o sedmi tezích.
Visegrádská skupina není rigidní formát. Přizpůsobuje se potřebám svých členů. Česko, Polsko, Slovensko a Maďarsko neexistují v mezinárodněpolitickém vakuu a V4 jako flexibilní platforma pro komunikaci a koordinaci zahraniční politiky dokázala v minulost měnit svoji povahu. Zpočátku uskupení vyjadřovalo chuť Středoevropanů spolupracovat a směřovat na Západ. Později se stalo nástrojem k prosazování společných zájmů v Evropské unii a symbolem úspěšné politické transformace, ze které si další země mohou brát inspiraci.
Visegrád se také stal nástrojem ke středoevropské socializaci na politické i úřednické úrovni, stejně jako na poli občanské společnosti. V posledních letech pak byl pro mnohé politiky až éterickým symbolem obrany jakýchsi hodnot a před západoevropským progresivismem. Dnes má funkci udržovací a žádný velký příběh nenabízí. Což však neznamená, že to tak bude věčně. Vlády se mění.
Skutečně nás opuštění Visegrádské skupiny učiní o tolik voňavějšími? Česká republika je v hodnotové oblasti v posledních letech čitelným hráčem. Své postoje navíc doplňuje viditelnými činy. Hlásí se k havlovské tradici v zahraniční politice a pomáhá bránící se Ukrajině. Nepolevuje ve své podpoře Izraele. Stejně tak jí ale vcelku přísná nová unijní migrační pravidla přijdou příliš benevolentní a neschválila též Úmluvu Rady Evropy o prevenci a potírání násilí vůči ženám a domácího násilí. Debatu o manželství pro všechny dokonce i v parlamentu doprovázejí průpovídky, které do 21. století nepatří. Jak přesně by nám v tomto všem mohlo vystoupení z visegrádské čtyřky pomoci, abychom se posunuli více na Západ? Pokud v Česku usilujeme o liberálnější či progresivnější prostředí, nedosáhneme ho opuštěním Visegrádu, ale jen domácí prací.
Umění spolu nesouhlasit je hlavní dovedností všech, kteří se účastní visegrádských setkání. Pokud mají čtyři země společnou pozici, existuje i společný visegrádský postoj. Neexistuje-li, žádné stanovisko s razítkem V4 nevznikne. To ale zároveň neznamená, že nemůže dojít k dohodě v jiné oblasti. Visegrád je specifický i v tom, že se při hledání shody jen málokdy hledají kompromisní řešení, ve kterých by některá země musela ustoupit a přizpůsobit pak svoji dlouhodobou pozici. V tom se liší od unijního vyjednávání nebo i od francouzsko-německého tandemu.
Samozřejmě platí, že dnes je těch společných pozic pomálu a rozhodně se netýkají Ruska či Ukrajiny. A pokud ano, nejdou hlouběji než tam, kde se nachází horkotěžko dosažená dohoda mezi členskými státy EU v Bruselu. Když jsme neprávem házeni do jednoho visegrádského pytle, pak znamená jedině to, že jsme s naší vlastní politikou byli málo vidět.
Na rozdíl od řady jiných regionálních formátů, které se omezují na jednotlivé summity a přípravu k nim, se ve Visegrádu pořád něco děje. Zahrnuje prakticky všechny resorty a jde často až na úroveň ministerských expertů. Co více, netýká se jen ministerstev, ale i dalších veřejných institucí. Má i svůj parlamentní rozměr. Tento ekosystém kvazi-institucionalizovaných kontaktů je jednou z největších hodnot spolupráce. Lidé se znají, vědí o sobě, umí si zavolat a – pokud na věc přijde – pomoci si ve složitějších multilaterálních jednáních například na evropské úrovni.
Opuštěním Visegrádu bychom o tento networking přišli. Můžeme ho postupně doplňovat podobně intenzivními kontakty s dalšími partnery, ale vybudovat něco podobného stojí čas a zdroje. Lopotivý Česko-německý strategický dialog budiž toho zářným příkladem. Volání po nahrazení Visegrádu intenzivnějšími kontakty s pobaltskými zeměmi je myšlenka pěkná, ale v podobném rozměru těžko realizovatelná.
Zatímco se na začátku jara psalo o tom, jak je nám V4 k ničemu, odsouhlasili při svém jednání ministři zahraničních věcí navýšení rozpočtu Mezinárodního visegrádského fondu o deset procent. Ten tak – v době rozpočtových škrtů a vysoké inflace – dostane na podporu projektů o jeden milion eur více. Granty a stipendia navíc nejsou poskytovány jen pro organizace a jednotlivce ze čtyř participujících států. Mohou se zapojit i další, přičemž zvláštního zřetele se dostává partnerům ze zemí západního Balkánu, východní Evropy a jižního Kavkazu. Při proklamovaném marši na Západ bychom tak mohli přijít nejen o kontakty středoevropských občanských společností, ale i o jeden dílek ze skládačky pomoci těm, kteří usilují o členství v EU.
Oběma pražským viditelným visegrádským setkáním předcházely zásadní česko-polské schůzky – premiérů i ministrů zahraničních věcí. V mediálních komentářích autor tohoto textu říkal, že ve stejný den probíhá jedno důležité setkání středoevropských předsedů vlád a vedle toho i schůzka ve formátu V4. Ne, česká středoevropská politika není omezena na Visegrádskou skupinu. To ostatně ví každý čtenář Demokratického středu. Kromě bilaterálních kontaktů s Varšavou, Bratislavou a Budapeští máme i další multilaterální formáty, jejichž počet v posledním desetiletí rychle roste – Slavkov, Trojmoří, Bukurešťskou devítku nebo C5. Na všech Česko s menším či větším úsilím participuje a nechce stát stranou.
Přední německý expert na náš region Kai-Olaf Lang nazval současný stav střední Evropy variabilní geometrií, ve které každý hledá své ideální tvary. Tak tomu je a je to i dobře. Měli bychom v rámci pohybu západním směrem snad opustit i další formáty? Ve všech bychom mohli najít někoho, kdo se nám nepozdává. Většiny z nich se účastní Maďarsko a náš nový iritant – Slovensko – je pak úplně všude.
Na závěr si můžeme položit banální otázku: což nelze být součástí V4 a zároveň kráčet na Západ? Jak bylo zmíněno v bodě dva, „nezápadními“ nás nedělá jednání s Viktorem Orbánem či Robertem Ficem, když jim od plic řekneme své a vymezíme se proti nim i na tiskové konferenci, ale čistě a jen naše vlastní postoje. Visegrád nám přece nebrání přátelit se, s kýmkoliv chceme, a také to čím dál více činíme. Podíváme-li se na mapu cest našich ústavních činitelů v posledních dvou letech, tak rozhodně nejsme ve Visegrádu uvězněni.
Ohledně podpory Ukrajiny zvládáme kout pikle lépe s Dány nebo Holanďany než s některými souputníky z V4. Omezovat se na visegrádské partnery znamená jen politickou lenost a je třeba říci, že některé předchozí vlády zamilované do visegrádského formátu měly k takovému přístupu sklony.
Jak ukázalo výše zmíněných sedm bodů, postavit Visegrád jako protiklad Západu nedává smysl. A česká účast ve Visegrádské skupině ani nepatří ke skutečným problémům dneška. Ty jsou jinde, a pokud se zabýváme přesouváním V4 do učebnic dějepisu, marníme čas a energii využitelné bohuliběji.